UCHWAŁA Nr 30/17/2025
Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
z dnia 26.08.2025 r.
w sprawie zmian w Regulaminie rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach spółdzielni oraz użytkowania indywidualnych wodomierzy i ustalania opłat za wodę w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „CZUBY” w Lublinie, działając na podstawie § 87 ust. 1 pkt 29 Statutu Spółdzielni, uchwala co następuje:
§ 1
W Regulaminie rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach spółdzielni oraz użytkowania indywidualnych wodomierzy i ustalania opłat za wodę w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, wprowadza się następujące zmiany:
- zmienia się tytuł Regulaminu, który otrzymuje brzmienie:
„Regulamin rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie”; - w § 1 lit. c skreśla się wyrazy „wykonane przez służby techniczne S.M. „Czuby””;
- w § 1 lit. d skreśla się wyrazy „wykonaną przez służby eksploatacyjne S.M. „Czuby””;
- § 2 otrzymuje brzmienie:
„1. Przez cenę wody rozumie się opłatę za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i za ścieki odprowadzane do zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych.
2. Zasady rozliczania kosztów podgrzania wody określa odrębny Regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą.”; - § 3 otrzymuje brzmienie:
„1. Odczyt radiowy wodomierzy z nakładką elektroniczną dokonuje się drogą radiową bez konieczności wchodzenia do mieszkań na ostatni dzień każdego kwartału, tj. 31 marca, 30 czerwca, 30 września i 31 grudnia każdego roku. Nakładki elektroniczne służą do przesyłu radiowego danych z wodomierzy. W przypadku wadliwego działania nakładek elektronicznych Użytkownik lokalu ma obowiązek umożliwić dokonanie odczytów kontrolnych wodomierzy w mieszkaniu.
2. Odczyt wskazań wodomierzy po ich pierwotnym zamontowaniu w lokalu, następuje na ostatni dzień kwartału, w którym zostały zamontowane. W okresie do pierwszego odczytu wodomierzy, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu zobowiązany jest wnosić zaliczkę za zużycie wody zimnej w ilości 3,5 m3 na osobę miesięcznie oraz zaliczkę na podgrzanie wody w ilości 1,5 m3 na osobę miesięcznie. Powyższe dotyczy również mieszkań nowo wybudowanych wyposażonych w wodomierze.
3. W sytuacji gdy odczyt wodomierza dokonany jest przez przedstawiciela Spółdzielni, musi być potwierdzony podpisem przez użytkownika lokalu na protokole montażu bądź rejestrze lub karcie odczytu wodomierza.”; - § 4 otrzymuje brzmienie:
„1. Członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu wnosi, wraz z pozostałymi opłatami za korzystanie z lokalu, zaliczki miesięczne obliczone przez Spółdzielnię w sposób następujący:
a) zaliczkę za zużycie zimnej wody, wynikającą z iloczynu indywidualnego średniomiesięcznego zużycia wody w lokalu w poprzednim półroczu (zmiana zaliczek od 1 sierpnia oraz od 1 lutego) i ceny urzędowej MPWiK za dostarczoną wodę i odprowadzenie ścieków,
b) zaliczkę za podgrzanie wody, wynikającą z iloczynu średniomiesięcznej ilości zużytej ciepłej wody w poprzednim roku kalendarzowym i ceny podgrzania 1 m3, wyliczonej na podstawie kosztów podgrzania w poprzednim roku dla danego budynku/budynków,
c) w przypadku członków Spółdzielni / właścicieli lokali nabywających lokale przyjmuje się zużycie zimnej wody w ilości 3,5 m3 na osobę oraz zaliczek na podgrzanie wody w ilości 1,5 m3 na osobę. W przypadku braku oświadczenia o ilości osób zamieszkałych, do ustalenia wysokości zaliczki przyjmuje się 1 osobę.
2. Na pisemny wniosek członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu Zarząd Spółdzielni może w uzasadnionych przypadkach zmniejszyć lub zwiększyć wysokość zaliczki.”; - § 5 otrzymuje brzmienie:
„ 1. Różnica powstała w wyniku rozliczenia kosztów zużycia wody pomiędzy faktycznie poniesionymi kosztami, a opłatami wniesionymi przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu w formie zaliczek, regulowana będzie następująco:
a) niedopłatę członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu wnosi przy uiszczaniu należności za używanie lokalu w miesiącu następnym po dokonaniu rozliczenia,
b) nadpłatę zalicza się (z zastrzeżeniem pkt. c) na poczet najbliższych należności za używanie lokalu,
c) w przypadku członków Spółdzielni / właścicieli lokali/ użytkowników lokali zadłużonych wobec Spółdzielni, nadpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na poczet zadłużenia z tytułu należności za używanie lokalu.
2. W przypadku zgłoszenia przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu podejrzenia wadliwego działania wodomierza, podstawą do rozliczenia zużycia wody do dnia wymiany wodomierza jest średnie zużycie wody wykazywane przez ten wodomierz z poprzednich czterech okresów rozliczeniowych. Wadliwość wodomierza winna być potwierdzona ekspertyzą podmiotu posiadającego stosowne uprawnienia, którą zleca Spółdzielnia, na pisemny wniosek członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu. Przy potwierdzeniu prawidłowej pracy urządzenia koszt ekspertyzy ponosi członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownika lokalu. W przypadku stwierdzenia wadliwych wskazań wodomierza koszt ekspertyzy i wymiany lub naprawy urządzenia w okresie gwarancji ponosi dostawca wodomierzy.”; - § 6 otrzymuje brzmienie:
„1. Należność za zużycie wody zimnej i odprowadzania ścieków jest obliczana jako suma zużytej w lokalu wody zimnej i ciepłej pomnożonej przez cenę wody zimnej.
2.Należność za podgrzanie wody obejmuje wyłącznie koszty energii cieplnej do podgrzania zimnej wody wodociągowej zużytej jako ciepła woda w lokalach”. - w § 7 ust. 1 zd. ostatnie otrzymuje brzmienie:
„Rozliczenie z członkiem Spółdzielni / właścicielem lokalu/ użytkownikiem lokalu zwalniającym lokal winno nastąpić do jednego kwartału od wydania lokalu Spółdzielni.”; - w § 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„W przypadku zbycia lokalu w trakcie trwania okresu rozliczeniowego saldo z tytułu rozliczenia wody i niedoborów wody za poprzedni kwartał dotyczy nowego członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu, chyba że strony wskażą inny ustalony przez nich sposób uregulowania należności.”; - w tytule rozdziału III po wyrazach „S.M. „CZUBY”” dodaje się wyrazy „W LUBLINIE”;
- w § 8 lit. a wyrazy „S.M. „Czuby”” zastępuje się wyrazami „SM „Czuby” w Lublinie”;
- w § 8 lit. b otrzymuje brzmienie:
,,przeprowadzanie 4 razy w roku odczytów i rozliczenia zaliczek wpłaconych przez członków Spółdzielni / właścicieli lokali / użytkowników lokali ,” - w § 8 lit. d otrzymuje brzmienie:
„dokonywanie okresowych legalizacji i wymiany wodomierzy w ramach środków funduszu remontowego (okres ważności legalizacji dla wodomierzy wynosi 5 lat zgodnie z rozporządzeniem Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz.U. z 2019 r., poz. 759 z poźn. zmianami)),”; - w § 8 lit. e po wyrazach „członka Spółdzielni” dodaje się wyrazy „/ właściciela lokalu”/; „użytkownik lokalu”
- tytuł IV otrzymuje brzmienie:
,, IV. OBOWIĄZKI CZŁONKA SPÓŁDZIELNI / WŁAŚCICIELA LOKALU/ UŻYTKOWNIKA LOKALU” - § 9 otrzymuje brzmienie:
„1. Członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu obowiązany jest:
a) nie zmieniać usytuowania wodomierzy bez zgody administracji osiedla,
b) nie naruszać oplombowania wodomierzy,
c) umożliwić łatwy dostęp do wodomierzy (odczyt i wymiana wodomierza),
d) sprawdzać na bieżąco działanie wodomierza, a zauważone nieprawidłowości w działaniu wodomierza (np. brak wskazań zużycia wody) zgłaszać niezwłocznie do administracji osiedla,
e) w terminach podanych przez Spółdzielnię udostępnić lokal do dokonania kontroli, naprawy, legalizacji lub wymiany wodomierza.
2. Użytkownik lokalu / członek Spółdzielni / właściciel/ użytkownik lokalu ma prawo żądać od pracownika dokonującego kontroli, naprawy, legalizacji lub wymiany wodomierza okazania stosownego upoważnienia wystawionego przez Administrację Osiedla.”; - § 10 otrzymuje brzmienie:
,, W przypadku stwierdzenia uszkodzenia wodomierza, spowodowanego jego nieprawidłową eksploatacją, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownika lokalu ponosi pełne koszty wymiany lub naprawy wodomierza.” - § 11 otrzymuje brzmienie:
„W przypadku stwierdzenia przez Spółdzielnię poboru wody z pominięciem wodomierzy, przeróbki instalacji wodociągowej przed wodomierzem, zerwania plomby legalizacyjnej lub instalacyjnej, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu zostanie obciążony kosztami doprowadzenia instalacji wodnej do stanu pierwotnego oraz obowiązany jest do uiszczenia kwoty równoważnej zużyciu 100 m3 wody wg ceny obowiązującej w miesiącu ujawnienia nielegalnego poboru lub zerwania plomby. Niezależnie od tego obowiązku członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu ma zapłacić za zużytą wodę w ilości 10 m3 miesięcznie na każdą osobę zamieszkałą w lokalu oraz zobowiązany jest wnosić zaliczkę na podgrzanie wody w ilości 5 m3 na osobę miesięcznie.”; - § 12 otrzymuje brzmienie:
„W przypadku nieudostępnienia wodomierza w lokalu w wyznaczonym terminie w celu dokonania kontroli lub odczytu zużycia wody, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu zostanie obciążony określoną w § 13 opłatą w wysokości zryczałtowanej.”; - w § 13 ust. 1 po wyrażeniu ,, członek Spółdzielni / właściciel lokalu” dodaje się wyrażenie: ,,użytkownik lokalu”
- w § 13 ust. 2 wyrazy „nie wyposażonych” zastępuje się wyrazem „niewyposażonych”;
- § 14 otrzymuje brzmienie:
„1. Powstały niedobór (koszty) w bilansie zużycia wody wynikający z różnicy wskazań wodomierzy głównych (wg których Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby” w Lublinie rozlicza się z dostawcą wody) a sumą wynikającą ze wskazań wodomierzy indywidualnych i sumą opłat w wysokości zryczałtowanej w lokalach nieopomiarowanych obciąża koszty poszczególnych lokali proporcjonalnie do zużycia wody w tych lokalach.
2. Rozliczenie wyliczonych niedoborów nie dotyczy lokali nieopomiarowanych z uwagi na wnoszone opłaty w wysokości zryczałtowanej, które uwzględniają powstałe niedobory.
3. Spółdzielnia koszty niedoboru wody rozlicza w okresach kwartalnych – za dany kwartał rozliczy przy następnym rozliczeniu wody.
4. Podstawową jednostką do rozliczania niedoboru bilansu zużycia wody jest węzeł (węzeł grupowy – w przypadku grupy budynków opomiarowanych wspólnym wodomierzem głównym zimnej wody do podgrzania lub węzeł indywidualny – w przypadku jednego budynku z wodomierzem głównym zimnej wody do podgrzania).”; - w § 15 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Nie dopuszcza się montażu wodomierzy przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu bez zgody Spółdzielni.
2. Dla zachowania jednakowych warunków rozliczania zużycia wody z członkami Spółdzielni / właścicielami lokali/ użytkownikami lokali – wymieniane wodomierze w osiedlu winny pochodzić od tego samego producenta, muszą posiadać takie same cechy metrologiczne i rodzajowe.”.
§ 2
Uchwala się tekst jednolity Regulaminu rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób określony w § 89 ust. 3 Statutu Spółdzielni.
Sekretarz Rady Nadzorczej Katarzyna Podlecka | Przewodniczący Rady Nadzorczej Jerzy Kaczmarski |
Załącznik
do Uchwały Nr 30/17/2025
Rady Nadzorczej SM Czuby
z dnia 26 sierpnia 2025 r.
Regulamin
rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Za lokal wyposażony w wodomierze uważa się lokal mieszkalny, użytkowy lub inne pomieszczenie, w którym zamontowane są przez Spółdzielnię urządzenia pomiarowe posiadające:
- legalizację Głównego Urzędu Miar,
- dopuszczenie do eksploatacji na terenie Polski wydane przez właściwą instytucję,
- oplombowanie,
- dokumentację odbiorową.
§ 2
- Przez cenę wody rozumie się opłatę za wodę, pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i za ścieki, odprowadzane do zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych.
- Zasady rozliczania kosztów podgrzania wody określa odrębny Regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą.
II. ZASADY ODCZYTÓW I ROZLICZEŃ W LOKALACH
§ 3
- Odczyt radiowy wodomierzy z nakładką elektroniczną dokonuje się drogą radiową bez konieczności wchodzenia do mieszkań na ostatni dzień każdego kwartału, tj. 31 marca, 30 czerwca, 30 września i 31 grudnia każdego roku. Nakładki elektroniczne służą do przesyłu radiowego danych z wodomierzy. W przypadku wadliwego działania nakładek elektronicznych Użytkownik lokalu ma obowiązek umożliwić dokonanie odczytów kontrolnych wodomierzy w mieszkaniu.
- Odczyt wskazań wodomierzy po ich pierwotnym zamontowaniu w lokalu, następuje na ostatni dzień kwartału, w którym zostały zamontowane. W okresie do pierwszego odczytu wodomierzy, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu zobowiązany jest wnosić zaliczkę za zużycie wody zimnej w ilości 3,5 m3 na osobę miesięcznie oraz zaliczkę na podgrzanie wody w ilości 1,5 m3 na osobę miesięcznie. Powyższe dotyczy również mieszkań nowo wybudowanych wyposażonych w wodomierze.
- W sytuacji gdy odczyt wodomierza dokonany jest przez przedstawiciela Spółdzielni, musi być potwierdzony podpisem przez użytkownika lokalu na protokole montażu bądź rejestrze lub karcie odczytu wodomierza.
§ 4
- Członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu wnosi, wraz z pozostałymi opłatami za korzystanie z lokalu zaliczki miesięczne obliczone przez Spółdzielnię w sposób następujący:
- zaliczkę za zużycie zimnej wody, wynikającą z iloczynu indywidualnego średniomiesięcznego zużycia wody w lokalu w poprzednim półroczu (zmiana zaliczek od 1 sierpnia oraz od 1 lutego) i ceny urzędowej MPWiK za dostarczoną wodę i odprowadzenie ścieków,
- zaliczkę za podgrzanie wody, wynikającą z iloczynu średniomiesięcznej ilości zużytej ciepłej wody w poprzednim roku kalendarzowym i ceny podgrzania 1 m3, wyliczonej na podstawie kosztów podgrzania w poprzednim roku dla danego budynku/budynków,
- w przypadku członków Spółdzielni / właścicieli lokali nabywających lokale przyjmuje się zużycie zimnej wody w ilości 3,5 m3 na osobę oraz zaliczek na podgrzanie wody w ilości 1,5 m3 na osobę. W przypadku braku oświadczenia o ilości osób zamieszkałych, do ustalenia wysokości zaliczki przyjmuje się 1 osobę.
- Na pisemny wniosek członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu Zarząd Spółdzielni może w uzasadnionych przypadkach zmniejszyć lub zwiększyć wysokość zaliczki.
§ 5
- Różnica powstała w wyniku rozliczenia kosztów zużycia wody pomiędzy faktycznie poniesionymi kosztami, a opłatami wniesionymi przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu w formie zaliczek, regulowana będzie następująco:
- niedopłatę członek Spółdzielni / właściciel/ użytkownik lokalu wnosi przy uiszczaniu należności za używanie lokalu w miesiącu następnym po dokonaniu rozliczenia,
- nadpłatę zalicza się (z zastrzeżeniem pkt. c) na poczet najbliższych należności za używanie lokalu,
- w przypadku członków Spółdzielni / właścicieli / użytkowników lokali zadłużonych wobec Spółdzielni, nadpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na poczet zadłużenia z tytułu należności za używanie lokalu.
- W przypadku zgłoszenia przez członka Spółdzielni / właściciela/użytkownika lokalu podejrzenia wadliwego działania wodomierza, podstawą do rozliczenia zużycia wody do dnia wymiany wodomierza jest średnie zużycie wody wykazywane przez ten wodomierz z poprzednich czterech okresów rozliczeniowych. Wadliwość wodomierza winna być potwierdzona ekspertyzą podmiotu posiadającego stosowne uprawnienia, którą zleca Spółdzielnia na pisemny wniosek członka Spółdzielni / właściciela lokalu. Przy potwierdzeniu prawidłowej pracy urządzenia koszt ekspertyzy ponosi członek Spółdzielni / właściciel lokalu. W przypadku stwierdzenia wadliwych wskazań wodomierza koszt ekspertyzy i wymiany lub naprawy urządzenia w okresie gwarancji ponosi dostawca wodomierzy.
§ 6
- Należność za zużycie wody zimnej i odprowadzania ścieków jest obliczana jako suma zużytej w lokalu wody zimnej i ciepłej pomnożonej przez cenę wody zimnej.
- Należność za podgrzanie wody obejmuje wyłącznie koszty energii cieplnej do podgrzania zimnej wody wodociągowej, zużytej jako ciepła woda w lokalach.
§ 7
- W przypadku przejęcia przez Spółdzielnię lokalu do dyspozycji, Spółdzielnia dokona odczytu wodomierzy i naniesie dane w protokole zdawczo-odbiorczym celem umożliwienia rozliczenia wody.
Rozliczenie z członkiem Spółdzielni / właścicielem lokalu/ użytkownikiem lokalu zwalniającym lokal winno nastąpić do jednego kwartału od wydania lokalu Spółdzielni. - W przypadku zbycia lokalu w trakcie trwania okresu rozliczeniowego saldo z tytułu rozliczenia wody i niedoborów wody za poprzedni kwartał dotyczy nowego członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu, chyba że strony wskażą inny ustalony przez nich sposób uregulowania należności.”
III. OBOWIĄZKI S.M. „CZUBY” W LUBLINIE WYKONYWANE PRZEZ SŁUŻBY SPÓŁDZIELNI
§ 8
Do obowiązków Spółdzielni należy:
- każdorazowe powiadomienie o zmianie cen wody i odprowadzenia ścieków przez podanie ich aktualnej wysokości w sposób ogólnie przyjęty w SM „Czuby” w Lublinie oraz ustalenie ilości wody zimnej i kosztów podgrzania wody – dla starej i nowej ceny
- wg metody interpolacji biorąc za podstawę zużycie w danym okresie rozliczeniowym, lub
- wg odczytu urządzeń pomiarowych, wyboru metody dokonuje Zarząd,
- przeprowadzanie 4 razy w roku odczytów i rozliczenia zaliczek wpłaconych przez członków Spółdzielni / właścicieli lokali / użytkowników lokali ,
- prowadzenie rejestru zamontowanych w zasobach S. M. „Czuby” w Lublinie wodomierzy w szczególności z uwzględnieniem okresu ważności ich legalizacji,
- dokonywanie okresowych legalizacji i wymiany wodomierzy w ramach środków funduszu remontowego (okres ważności legalizacji dla wodomierzy wynosi 5 lat zgodnie z rozporządzeniem Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz.U. z 2019 r., poz. 759 z późn. zmianami)),
- wymiana na koszt członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu wodomierza uszkodzonego z jego winy.
IV. OBOWIĄZKI CZŁONKA SPÓŁDZIELNI / WŁAŚCICIELA LOKALU/ UŻYTKOWNIKA LOKALU
§ 9
- Członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu obowiązany jest:
- nie zmieniać usytuowania wodomierzy bez zgody administracji osiedla,
- nie naruszać oplombowania wodomierzy,
- umożliwić łatwy dostęp do wodomierzy (odczyt i wymiana wodomierza,
- sprawdzać na bieżąco działanie wodomierza, a zauważone nieprawidłowości w działaniu wodomierza (np. brak wskazań zużycia wody) zgłaszać niezwłocznie do administracji osiedla,
- w terminach podanych przez Spółdzielnię udostępnić lokal do dokonania kontroli, naprawy, legalizacji lub wymiany wodomierza,
- Członek Spółdzielni (użytkownik lokalu) ma prawo żądać okazania stosownego upoważnienia wystawionego przez Administrację Osiedla.
- Użytkownik lokalu / członek Spółdzielni / właściciel lokalu ma prawo żądać od pracownika dokonującego kontroli, naprawy, legalizacji lub wymiany wodomierza okazania stosownego upoważnienia wystawionego przez Administrację Osiedla.
V. ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI
§ 10
W przypadku stwierdzenia uszkodzenia wodomierza, spowodowanego jego nieprawidłową eksploatacją, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownika lokalu ponosi pełne koszty wymiany lub naprawy wodomierza.
§ 11
W przypadku stwierdzenia przez Spółdzielnię poboru wody z pominięciem wodomierzy, przeróbki instalacji wodociągowej przed wodomierzem, zerwania plomby legalizacyjnej lub instalacyjnej, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu zostanie obciążony kosztami doprowadzenia instalacji wodnej do stanu pierwotnego oraz obowiązany jest do uiszczenia kwoty równoważnej zużyciu 100 m3 wody wg ceny obowiązującej w miesiącu ujawnienia nielegalnego poboru lub zerwania plomby. Niezależnie od tego obowiązku członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu ma zapłacić za zużytą wodę w ilości 10 m3 miesięcznie na każdą osobę zamieszkałą w lokalu oraz zobowiązany jest wnosić zaliczkę na podgrzanie wody w ilości 5 m3 na osobę miesięcznie.
§ 12
W przypadku nieudostępnienia wodomierza w lokalu w wyznaczonym terminie w celu dokonania kontroli lub odczytu zużycia wody, członek Spółdzielni / właściciel / użytkownik lokalu zostanie obciążony określoną w § 13 opłatą w wysokości zryczałtowanej.
§ 13
- W odniesieniu do lokali niewyposażonych w indywidualne wodomierze, bądź wyposażonych w wodomierze, dla których upłynął termin legalizacji i członek uniemożliwił ich wymianę, członek Spółdzielni / właściciel lokalu / użytkownik lokalu zobowiązany jest:
- wnosić opłaty za zimną wodę w wysokości zryczałtowanej 10 m3 na 1 osobę miesięcznie,
- wnosić opłaty za podgrzanie wody w wysokości zryczałtowanej 5 m3 na 1 osobę miesięcznie.
- W lokalach mieszkalnych niewyposażonych w wodomierze, bądź wyposażonych w wodomierze, dla których upłynął termin legalizacji i członek uniemożliwił ich wymianę, w których nie jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy ani jedna osoba, koszt zużycia wody nalicza się wg § 13 ust 1 dla jednej osoby.
§ 14
- Powstały niedobór (koszty) w bilansie zużycia wody wynikający z różnicy wskazań wodomierzy głównych (wg których Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby” w Lublinie rozlicza się z dostawcą wody) a sumą wynikającą ze wskazań wodomierzy indywidualnych i sumą opłat w wysokości zryczałtowanej w lokalach nieopomiarowanych obciąża koszty poszczególnych lokali proporcjonalnie do zużycia wody w tych lokalach.
- Rozliczenie wyliczonych niedoborów nie dotyczy lokali nieopomiarowanych z uwagi na wnoszone opłaty w wysokości zryczałtowanej, które uwzględniają powstałe niedobory.
- Spółdzielnia koszty niedoboru wody rozlicza w okresach kwartalnych – za dany kwartał rozliczy przy następnym rozliczeniu wody.
- Podstawową jednostką do rozliczania niedoboru bilansu zużycia wody jest węzeł (węzeł grupowy – w przypadku grupy budynków opomiarowanych wspólnym wodomierzem głównym zimnej wody do podgrzania lub węzeł indywidualny – w przypadku jednego budynku z wodomierzem głównym zimnej wody do podgrzania).
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 15
- Nie dopuszcza się montażu wodomierzy przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu bez zgody Spółdzielni.
- Dla zachowania jednakowych warunków rozliczania zużycia wody z członkami Spółdzielni / właścicielami lokali/ użytkownikami lokali – wymieniane wodomierze w osiedlu winny pochodzić od tego samego producenta, muszą posiadać takie same cechy metrologiczne i rodzajowe.
- Wodomierz jako urządzenie pomiarowe i rozliczeniowe stanowi własność Spółdzielni.
§ 16
Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Sekretarz Rady Nadzorczej Katarzyna Podlecka | Przewodniczący Rady Nadzorczej Jerzy Kaczmarski |