UCHWAŁA Nr  30/17/2025 
Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
z dnia  26.08.2025 r. 

w sprawie zmian w Regulaminie rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach spółdzielni oraz użytkowania indywidualnych wodomierzy i ustalania opłat za wodę w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie. 

Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „CZUBY” w Lublinie, działając na podstawie § 87 ust. 1 pkt 29 Statutu Spółdzielni, uchwala co następuje:

§ 1

W Regulaminie rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach spółdzielni oraz użytkowania indywidualnych wodomierzy i ustalania opłat za wodę w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, wprowadza się następujące zmiany:

  1. zmienia się tytuł Regulaminu, który otrzymuje brzmienie:
    „Regulamin rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie”;
  2. w § 1 lit. c skreśla się wyrazy „wykonane przez służby techniczne S.M. „Czuby””;
  3. w § 1 lit. d skreśla się wyrazy „wykonaną przez służby eksploatacyjne S.M. „Czuby””;
  4. § 2 otrzymuje brzmienie:
    „1. Przez cenę wody rozumie się opłatę za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i za ścieki odprowadzane do zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych.
    2. Zasady rozliczania kosztów podgrzania wody określa odrębny Regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą.”;
  5. § 3 otrzymuje brzmienie:
    „1. Odczyt radiowy wodomierzy z nakładką elektroniczną dokonuje się drogą radiową bez konieczności wchodzenia do mieszkań na ostatni dzień każdego kwartału, tj. 31 marca,   30 czerwca, 30 września i 31 grudnia każdego roku. Nakładki elektroniczne służą do przesyłu radiowego danych z wodomierzy. W przypadku wadliwego działania nakładek elektronicznych Użytkownik lokalu ma obowiązek umożliwić dokonanie odczytów kontrolnych wodomierzy w mieszkaniu.
    2. Odczyt wskazań wodomierzy po ich pierwotnym zamontowaniu w lokalu, następuje na ostatni dzień kwartału, w którym zostały zamontowane. W okresie do pierwszego odczytu wodomierzy, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik  lokalu zobowiązany jest wnosić zaliczkę za zużycie wody zimnej w ilości 3,5 m3 na osobę miesięcznie oraz zaliczkę na podgrzanie wody w ilości 1,5 m3 na osobę miesięcznie. Powyższe dotyczy również mieszkań nowo wybudowanych wyposażonych w wodomierze.
    3. W sytuacji gdy odczyt wodomierza dokonany jest przez przedstawiciela Spółdzielni, musi być potwierdzony podpisem przez użytkownika lokalu na protokole montażu bądź rejestrze lub karcie odczytu wodomierza.”;
  6. § 4 otrzymuje brzmienie:
    „1. Członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik  lokalu wnosi, wraz z pozostałymi opłatami za korzystanie z lokalu, zaliczki miesięczne obliczone przez Spółdzielnię w sposób następujący:
    a) zaliczkę za zużycie zimnej wody, wynikającą z iloczynu indywidualnego średniomiesięcznego zużycia wody w lokalu w poprzednim półroczu (zmiana zaliczek od 1 sierpnia oraz od 1 lutego) i ceny urzędowej MPWiK za dostarczoną wodę i odprowadzenie ścieków,
    b) zaliczkę za podgrzanie wody, wynikającą z iloczynu średniomiesięcznej ilości zużytej ciepłej wody w poprzednim roku kalendarzowym i ceny podgrzania 1 m3, wyliczonej na podstawie kosztów podgrzania w poprzednim roku dla danego budynku/budynków,
    c) w przypadku członków Spółdzielni / właścicieli lokali nabywających lokale przyjmuje się zużycie zimnej wody w ilości 3,5 m3 na osobę oraz zaliczek na podgrzanie wody w ilości 1,5 m3 na osobę. W przypadku braku oświadczenia o ilości osób zamieszkałych, do ustalenia wysokości zaliczki przyjmuje się 1 osobę.
    2. Na pisemny wniosek członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu Zarząd Spółdzielni może  w uzasadnionych przypadkach zmniejszyć lub zwiększyć wysokość zaliczki.”;
  7. § 5 otrzymuje brzmienie:
    „ 1. Różnica powstała w wyniku rozliczenia kosztów zużycia wody pomiędzy faktycznie poniesionymi kosztami, a opłatami wniesionymi przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika  lokalu w formie zaliczek, regulowana będzie następująco:
    a) niedopłatę członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik  lokalu wnosi przy uiszczaniu należności za używanie lokalu w miesiącu następnym po dokonaniu rozliczenia,
    b) nadpłatę zalicza się (z zastrzeżeniem pkt. c) na poczet najbliższych należności za używanie lokalu,
    c) w przypadku członków Spółdzielni / właścicieli lokali/ użytkowników  lokali zadłużonych wobec Spółdzielni, nadpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na poczet zadłużenia z tytułu należności za używanie lokalu.
    2. W przypadku zgłoszenia przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika  lokalu podejrzenia wadliwego działania wodomierza, podstawą do rozliczenia zużycia wody do dnia   wymiany wodomierza jest średnie zużycie wody wykazywane przez ten wodomierz z  poprzednich czterech okresów rozliczeniowych. Wadliwość wodomierza winna być potwierdzona ekspertyzą podmiotu posiadającego stosowne uprawnienia, którą zleca Spółdzielnia, na pisemny wniosek członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu. Przy potwierdzeniu prawidłowej pracy urządzenia koszt ekspertyzy ponosi członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownika  lokalu. W przypadku stwierdzenia wadliwych wskazań wodomierza koszt  ekspertyzy i wymiany lub naprawy urządzenia w okresie gwarancji ponosi dostawca  wodomierzy.”;
  8. § 6 otrzymuje brzmienie:
    „1. Należność za zużycie wody zimnej i odprowadzania ścieków jest obliczana jako suma zużytej w lokalu wody zimnej i ciepłej pomnożonej przez cenę wody zimnej.
    2.Należność za podgrzanie wody obejmuje wyłącznie koszty energii cieplnej do podgrzania zimnej wody wodociągowej zużytej jako ciepła woda w lokalach”. 
  9. w § 7 ust. 1 zd. ostatnie otrzymuje brzmienie:
    „Rozliczenie z członkiem Spółdzielni / właścicielem lokalu/ użytkownikiem lokalu zwalniającym lokal winno nastąpić do jednego kwartału od wydania lokalu Spółdzielni.”;
  10. w § 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie: 
    „W przypadku zbycia lokalu w trakcie trwania okresu rozliczeniowego saldo z tytułu rozliczenia wody i niedoborów wody za poprzedni kwartał  dotyczy nowego członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu, chyba że strony wskażą inny ustalony przez nich sposób uregulowania należności.”;
  11. w tytule rozdziału III po wyrazach „S.M. „CZUBY”” dodaje się wyrazy „W LUBLINIE”;
  12. w § 8 lit. a wyrazy „S.M. „Czuby”” zastępuje się wyrazami „SM „Czuby” w Lublinie”;
  13. w § 8 lit. b otrzymuje brzmienie:
    ,,przeprowadzanie 4 razy w roku odczytów i rozliczenia zaliczek wpłaconych przez członków Spółdzielni / właścicieli lokali / użytkowników lokali ,”
  14. w § 8 lit. d otrzymuje brzmienie:
    „dokonywanie okresowych legalizacji i wymiany wodomierzy w ramach środków funduszu remontowego (okres ważności legalizacji dla wodomierzy wynosi 5 lat zgodnie z rozporządzeniem Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz.U. z 2019 r., poz. 759 z poźn. zmianami)),”;
  15. w § 8 lit. e po wyrazach „członka Spółdzielni” dodaje się wyrazy „/ właściciela lokalu”/;  „użytkownik lokalu” 
  16. tytuł IV otrzymuje brzmienie:
    ,, IV. OBOWIĄZKI CZŁONKA SPÓŁDZIELNI / WŁAŚCICIELA LOKALU/ UŻYTKOWNIKA LOKALU”
  17. § 9 otrzymuje brzmienie:
    „1. Członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu obowiązany jest:
    a) nie zmieniać usytuowania wodomierzy bez zgody administracji osiedla,
    b) nie naruszać oplombowania wodomierzy,
    c) umożliwić łatwy dostęp do wodomierzy (odczyt i wymiana wodomierza),
    d) sprawdzać na bieżąco działanie wodomierza, a zauważone nieprawidłowości w działaniu wodomierza (np. brak wskazań zużycia wody) zgłaszać niezwłocznie do administracji osiedla,
    e) w terminach podanych przez Spółdzielnię udostępnić lokal do dokonania kontroli, naprawy, legalizacji lub wymiany wodomierza.
    2. Użytkownik lokalu / członek Spółdzielni / właściciel/ użytkownik  lokalu ma prawo żądać od pracownika  dokonującego kontroli, naprawy, legalizacji lub wymiany wodomierza okazania stosownego upoważnienia wystawionego przez Administrację Osiedla.”;
  18. § 10  otrzymuje brzmienie:
    ,, W przypadku stwierdzenia uszkodzenia wodomierza, spowodowanego jego nieprawidłową eksploatacją, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownika  lokalu ponosi pełne koszty wymiany lub naprawy wodomierza.”
  19. § 11 otrzymuje brzmienie:
    „W przypadku stwierdzenia przez Spółdzielnię poboru wody z pominięciem wodomierzy, przeróbki instalacji wodociągowej przed wodomierzem, zerwania plomby legalizacyjnej lub instalacyjnej, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik  lokalu zostanie obciążony kosztami doprowadzenia instalacji wodnej do stanu pierwotnego oraz obowiązany jest do uiszczenia kwoty równoważnej zużyciu 100 m3 wody wg ceny obowiązującej w miesiącu ujawnienia nielegalnego poboru lub zerwania plomby. Niezależnie od tego obowiązku członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu ma zapłacić za zużytą wodę w ilości 10 m3 miesięcznie na każdą osobę zamieszkałą w lokalu oraz zobowiązany jest wnosić zaliczkę na podgrzanie wody w ilości 5 m3 na osobę miesięcznie.”;
  20. § 12 otrzymuje brzmienie:
    „W przypadku nieudostępnienia wodomierza w lokalu w wyznaczonym terminie w celu dokonania kontroli lub odczytu zużycia wody, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu   zostanie obciążony określoną w § 13 opłatą w wysokości zryczałtowanej.”;
  21. w § 13 ust. 1 po wyrażeniu ,, członek Spółdzielni / właściciel lokalu” dodaje się wyrażenie: ,,użytkownik lokalu”
  22. w § 13 ust. 2 wyrazy „nie wyposażonych” zastępuje się wyrazem „niewyposażonych”;
  23. § 14 otrzymuje brzmienie:
    „1. Powstały niedobór (koszty) w bilansie zużycia wody wynikający z różnicy wskazań wodomierzy głównych (wg których Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby” w Lublinie rozlicza się z dostawcą wody) a sumą wynikającą ze wskazań wodomierzy indywidualnych i sumą opłat w wysokości zryczałtowanej w lokalach nieopomiarowanych obciąża koszty poszczególnych lokali proporcjonalnie do zużycia wody w tych lokalach.
    2. Rozliczenie wyliczonych niedoborów nie dotyczy lokali nieopomiarowanych z uwagi na wnoszone opłaty w wysokości zryczałtowanej, które uwzględniają powstałe niedobory.
    3. Spółdzielnia koszty niedoboru wody rozlicza w okresach kwartalnych – za dany kwartał rozliczy przy następnym rozliczeniu wody.
    4. Podstawową jednostką do rozliczania niedoboru bilansu zużycia wody jest węzeł (węzeł grupowy – w przypadku grupy budynków opomiarowanych wspólnym wodomierzem głównym zimnej wody do podgrzania lub węzeł indywidualny – w przypadku jednego budynku z wodomierzem głównym zimnej wody do podgrzania).”;
  24. w § 15 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
    „1. Nie dopuszcza się montażu wodomierzy przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu bez zgody Spółdzielni.
    2. Dla zachowania jednakowych warunków rozliczania zużycia wody z członkami Spółdzielni / właścicielami lokali/ użytkownikami  lokali – wymieniane wodomierze w osiedlu winny pochodzić od tego samego producenta, muszą posiadać takie same cechy metrologiczne i rodzajowe.”.

§ 2

Uchwala się tekst jednolity Regulaminu rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób określony w § 89 ust. 3 Statutu Spółdzielni.

Sekretarz
Rady Nadzorczej
Katarzyna Podlecka
Przewodniczący
Rady Nadzorczej
Jerzy Kaczmarski

Załącznik
do Uchwały Nr 30/17/2025
Rady Nadzorczej  SM Czuby
z dnia 26 sierpnia 2025 r. 

Regulamin
rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Za lokal wyposażony w wodomierze uważa się lokal mieszkalny, użytkowy lub inne pomieszczenie, w którym zamontowane są przez Spółdzielnię urządzenia pomiarowe posiadające:

  1. legalizację Głównego Urzędu Miar,
  2. dopuszczenie do eksploatacji na terenie Polski wydane przez właściwą instytucję,
  3. oplombowanie, 
  4. dokumentację odbiorową.

§ 2

  1. Przez cenę wody rozumie się opłatę za wodę, pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i za ścieki, odprowadzane do zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych.
  2. Zasady rozliczania kosztów podgrzania wody określa odrębny Regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą.

II. ZASADY ODCZYTÓW I ROZLICZEŃ W LOKALACH

§ 3

  1. Odczyt radiowy wodomierzy z nakładką elektroniczną dokonuje się drogą radiową bez konieczności wchodzenia do mieszkań na ostatni dzień każdego kwartału, tj. 31 marca, 30 czerwca, 30 września i 31 grudnia każdego roku. Nakładki elektroniczne służą do przesyłu radiowego danych z wodomierzy. W przypadku wadliwego działania nakładek elektronicznych Użytkownik lokalu ma obowiązek umożliwić dokonanie odczytów kontrolnych wodomierzy w mieszkaniu.
  2. Odczyt wskazań wodomierzy po ich pierwotnym zamontowaniu w lokalu, następuje na ostatni dzień kwartału, w którym zostały zamontowane. W okresie do pierwszego odczytu wodomierzy, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu zobowiązany jest wnosić zaliczkę za zużycie wody zimnej w ilości 3,5 m3 na osobę miesięcznie oraz zaliczkę na podgrzanie wody w ilości 1,5 m3 na osobę miesięcznie. Powyższe dotyczy również mieszkań nowo wybudowanych wyposażonych w wodomierze.
  3. W sytuacji gdy odczyt wodomierza dokonany jest przez przedstawiciela Spółdzielni, musi być potwierdzony podpisem przez użytkownika lokalu na protokole montażu bądź rejestrze lub karcie odczytu wodomierza.

§ 4

  1. Członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu  wnosi, wraz z pozostałymi opłatami za korzystanie z lokalu zaliczki miesięczne obliczone przez Spółdzielnię w sposób następujący:
    1. zaliczkę za zużycie zimnej wody, wynikającą z iloczynu indywidualnego średniomiesięcznego zużycia wody w lokalu w poprzednim półroczu (zmiana zaliczek od 1 sierpnia oraz od 1 lutego) i ceny urzędowej MPWiK za dostarczoną wodę i odprowadzenie ścieków,
    2. zaliczkę za podgrzanie wody, wynikającą z iloczynu średniomiesięcznej ilości zużytej ciepłej wody w poprzednim roku kalendarzowym i ceny podgrzania 1 m3, wyliczonej na podstawie kosztów podgrzania w poprzednim roku dla danego budynku/budynków,
    3. w przypadku członków Spółdzielni / właścicieli lokali nabywających lokale przyjmuje się zużycie zimnej wody w ilości 3,5 m3 na osobę oraz zaliczek na podgrzanie wody w ilości 1,5 m3 na osobę. W przypadku braku oświadczenia o ilości osób zamieszkałych, do ustalenia wysokości zaliczki przyjmuje się 1 osobę.
  2. Na pisemny wniosek członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu Zarząd Spółdzielni może w uzasadnionych przypadkach zmniejszyć lub zwiększyć wysokość zaliczki.

§ 5

  1. Różnica powstała w wyniku rozliczenia kosztów zużycia wody pomiędzy faktycznie poniesionymi kosztami, a opłatami wniesionymi przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu w formie zaliczek, regulowana będzie następująco:
    1. niedopłatę członek Spółdzielni / właściciel/ użytkownik  lokalu wnosi przy uiszczaniu należności za używanie lokalu w miesiącu następnym po dokonaniu rozliczenia,
    2. nadpłatę zalicza się (z zastrzeżeniem pkt. c) na poczet najbliższych należności za używanie lokalu,
    3. w przypadku członków Spółdzielni / właścicieli / użytkowników  lokali zadłużonych wobec Spółdzielni, nadpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na poczet zadłużenia z tytułu należności za używanie lokalu.
  2. W przypadku zgłoszenia przez członka Spółdzielni / właściciela/użytkownika  lokalu podejrzenia wadliwego działania wodomierza, podstawą do rozliczenia zużycia wody do dnia wymiany wodomierza jest średnie zużycie wody wykazywane przez ten wodomierz z poprzednich czterech okresów rozliczeniowych. Wadliwość wodomierza winna być potwierdzona ekspertyzą podmiotu posiadającego stosowne uprawnienia, którą zleca Spółdzielnia na pisemny wniosek członka Spółdzielni / właściciela lokalu. Przy potwierdzeniu prawidłowej pracy urządzenia koszt ekspertyzy ponosi członek Spółdzielni / właściciel lokalu. W przypadku stwierdzenia wadliwych wskazań wodomierza koszt ekspertyzy i wymiany lub naprawy urządzenia w okresie gwarancji ponosi dostawca wodomierzy.

§ 6

  1. Należność za zużycie wody zimnej i odprowadzania ścieków jest obliczana jako suma zużytej w lokalu wody zimnej i ciepłej pomnożonej przez cenę wody zimnej.
  2. Należność za podgrzanie wody obejmuje wyłącznie koszty energii cieplnej do podgrzania zimnej wody wodociągowej, zużytej jako ciepła woda w lokalach. 

§ 7

  1. W przypadku przejęcia przez Spółdzielnię lokalu do dyspozycji, Spółdzielnia dokona odczytu wodomierzy i naniesie dane w protokole zdawczo-odbiorczym celem umożliwienia rozliczenia wody. 
    Rozliczenie z członkiem Spółdzielni / właścicielem lokalu/ użytkownikiem  lokalu zwalniającym lokal winno nastąpić do jednego kwartału od wydania lokalu Spółdzielni.
  2. W przypadku zbycia lokalu w trakcie trwania okresu rozliczeniowego saldo z tytułu rozliczenia wody i niedoborów wody za poprzedni kwartał dotyczy nowego członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu, chyba że strony wskażą inny ustalony przez nich sposób uregulowania należności.”

III. OBOWIĄZKI S.M. „CZUBY” W LUBLINIE WYKONYWANE PRZEZ SŁUŻBY SPÓŁDZIELNI

§ 8

Do obowiązków Spółdzielni należy:

  1. każdorazowe powiadomienie o zmianie cen wody i odprowadzenia ścieków przez podanie ich aktualnej wysokości w sposób ogólnie przyjęty w SM „Czuby” w Lublinie oraz ustalenie ilości wody zimnej i kosztów podgrzania wody – dla starej i nowej ceny
    • wg metody interpolacji biorąc za podstawę zużycie w danym okresie rozliczeniowym, lub
    • wg odczytu urządzeń pomiarowych, wyboru metody dokonuje Zarząd,
  2. przeprowadzanie 4 razy w roku odczytów i rozliczenia zaliczek wpłaconych przez członków Spółdzielni / właścicieli lokali / użytkowników lokali ,
  3. prowadzenie rejestru zamontowanych w zasobach S. M. „Czuby” w Lublinie wodomierzy w szczególności z uwzględnieniem okresu ważności ich legalizacji,
  4. dokonywanie okresowych legalizacji i wymiany wodomierzy w ramach środków funduszu remontowego (okres ważności legalizacji dla wodomierzy wynosi 5 lat zgodnie z rozporządzeniem Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz.U. z 2019 r., poz. 759 z późn. zmianami)),
  5. wymiana na koszt członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika  lokalu wodomierza uszkodzonego z jego winy.

IV. OBOWIĄZKI CZŁONKA SPÓŁDZIELNI / WŁAŚCICIELA LOKALU/ UŻYTKOWNIKA LOKALU

§ 9

  1. Członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu  obowiązany jest:
    1. nie zmieniać usytuowania wodomierzy bez zgody administracji osiedla,
    2. nie naruszać oplombowania wodomierzy,
    3. umożliwić łatwy dostęp do wodomierzy (odczyt i wymiana wodomierza,
    4. sprawdzać na bieżąco działanie wodomierza, a zauważone nieprawidłowości w działaniu wodomierza (np. brak wskazań zużycia wody) zgłaszać niezwłocznie do administracji osiedla,
    5. w terminach podanych przez Spółdzielnię udostępnić lokal do dokonania kontroli, naprawy, legalizacji lub wymiany wodomierza,
    6. Członek Spółdzielni (użytkownik lokalu) ma prawo żądać okazania stosownego upoważnienia wystawionego przez Administrację Osiedla.
  2. Użytkownik lokalu / członek Spółdzielni / właściciel lokalu ma prawo żądać od pracownika  dokonującego kontroli, naprawy, legalizacji lub wymiany wodomierza okazania stosownego upoważnienia wystawionego przez Administrację Osiedla.

V. ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI

§ 10

W przypadku stwierdzenia uszkodzenia wodomierza, spowodowanego jego nieprawidłową eksploatacją, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownika  lokalu ponosi pełne koszty wymiany lub naprawy wodomierza.

§ 11

W przypadku stwierdzenia przez Spółdzielnię poboru wody z pominięciem wodomierzy, przeróbki instalacji wodociągowej przed wodomierzem, zerwania plomby legalizacyjnej lub instalacyjnej, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik  lokalu zostanie obciążony kosztami doprowadzenia instalacji wodnej do stanu pierwotnego oraz obowiązany jest do uiszczenia kwoty równoważnej zużyciu 100 m3 wody wg ceny obowiązującej w miesiącu ujawnienia nielegalnego poboru lub zerwania plomby. Niezależnie od tego obowiązku członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik  lokalu ma zapłacić za zużytą wodę w ilości 10 m3 miesięcznie na każdą osobę zamieszkałą w lokalu oraz zobowiązany jest wnosić zaliczkę na podgrzanie wody w ilości 5 m3 na osobę miesięcznie.

§ 12

W przypadku nieudostępnienia wodomierza w lokalu w wyznaczonym terminie w celu dokonania kontroli lub odczytu zużycia wody, członek Spółdzielni / właściciel / użytkownik  lokalu zostanie obciążony określoną w § 13 opłatą w wysokości zryczałtowanej.

§ 13

  1. W odniesieniu do lokali niewyposażonych w indywidualne wodomierze, bądź wyposażonych w wodomierze, dla których upłynął termin legalizacji i członek uniemożliwił ich wymianę, członek Spółdzielni / właściciel lokalu / użytkownik  lokalu zobowiązany jest:
    1. wnosić opłaty za zimną wodę w wysokości zryczałtowanej 10 m3 na 1 osobę miesięcznie,
    2. wnosić opłaty za podgrzanie wody w wysokości zryczałtowanej 5 m3 na 1 osobę miesięcznie.
  2. W lokalach mieszkalnych niewyposażonych w wodomierze, bądź wyposażonych w wodomierze, dla których upłynął termin legalizacji i członek uniemożliwił ich wymianę, w których nie jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy ani jedna osoba, koszt zużycia wody nalicza się wg § 13 ust 1 dla jednej osoby.

§ 14

  1. Powstały niedobór (koszty) w bilansie zużycia wody wynikający z różnicy wskazań wodomierzy głównych (wg których Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby” w Lublinie rozlicza się z dostawcą wody) a sumą wynikającą ze wskazań wodomierzy indywidualnych i sumą opłat w wysokości zryczałtowanej w lokalach nieopomiarowanych obciąża koszty poszczególnych lokali proporcjonalnie do zużycia wody w tych lokalach.
  2. Rozliczenie wyliczonych niedoborów nie dotyczy lokali nieopomiarowanych z uwagi na wnoszone opłaty w wysokości zryczałtowanej, które uwzględniają powstałe niedobory.
  3. Spółdzielnia koszty niedoboru wody rozlicza w okresach kwartalnych – za dany kwartał rozliczy przy następnym rozliczeniu wody.
  4. Podstawową jednostką do rozliczania niedoboru bilansu zużycia wody jest węzeł (węzeł grupowy – w przypadku grupy budynków opomiarowanych wspólnym wodomierzem głównym zimnej wody do podgrzania lub węzeł indywidualny – w przypadku jednego budynku z wodomierzem głównym zimnej wody do podgrzania). 

VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 15

  1. Nie dopuszcza się montażu wodomierzy przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu bez zgody Spółdzielni.
  2. Dla zachowania jednakowych warunków rozliczania zużycia wody z członkami Spółdzielni / właścicielami lokali/ użytkownikami lokali – wymieniane wodomierze w osiedlu winny pochodzić od tego samego producenta, muszą posiadać takie same cechy metrologiczne i rodzajowe.
  3. Wodomierz jako urządzenie pomiarowe i rozliczeniowe stanowi własność Spółdzielni.

§ 16

Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Sekretarz
Rady Nadzorczej
Katarzyna Podlecka
Przewodniczący
Rady Nadzorczej
Jerzy Kaczmarski

                                                               

Data opublikowania: 12:56, 3 września 2025

Kategorie: Regulaminy