Protokół Nr 8/2025
z posiedzenia Rady Nadzorczej SM „Czuby” w Lublinie, które odbyło się
w dniu 26.08.2025 r.
W dniu 26 sierpnia 2025 r. o godz. 17:00 w siedzibie Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Lublin – Wschód w Lublinie z siedzibą w Świdniku, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS: 0000082134, odbyło się posiedzenie Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” (dalej również: „Rada Nadzorcza SM „Czuby”, „RN SM „Czuby” lub „RN”), w której uczestniczyli następujący członkowie:
Przewodniczący: Jerzy Kaczmarski
Zastępca przewodniczącego: Magdalena Boguta
Sekretarz: Katarzyna Podlecka
Członkowie: Leszek Antoniewski, Mateusz Byra, Ewa Czępińska, Leszek Dunecki, Krystian Farion, Maria Gajewska – Mikołajewicz, Konrad Gładosz, Anna Lulis, Albert Poniemirski, Janina Samborska, Anna Sieradzka, Jolanta Sławińska, Andrzej Turski, Emilia Zamiejska, Sylwia Zubrzycka
Ponadto w posiedzeniu uczestniczyli:
– Prezes – Tomasz Koziński
– Zastępca Prezesa ds. finansowych – Anna Wiejak
– Zastępca Prezesa ds. eksploatacyjnych – Dariusz Michałowski
– radca prawny – Krzysztof Żuraw
– st. specj. działu członkowsko – prawnego – Anna Korzonek.
Obradom przysłuchiwało się 6 członków spółdzielni.
Do liczenia głosów został wyznaczony Leszek Antoniewski.
Ad 1. Przyjęcie porządku obrad.
Rada Nadzorcza, 15 głosami za, przyjęła przedstawiony poniżej porządek obrad.
- Przyjęcie porządku obrad.
- Analiza działalności gospodarczo – finansowej za I półrocze 2025 r.
- Dyskusja i wyjaśnienia związane z prezentacją „Kosztów c.o. za 2024 r. – analizą dot. os. „Ruta”.
- Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie:
- zmian w Regulaminie rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach Spółdzielni oraz użytkowania indywidualnych wodomierzy i ustalania opłat za wodę SM „Czuby” w Lublinie;
- zmian w Regulaminie Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli;
- korekty planu gospodarczo – finansowego SM „Czuby” na rok 2025 – załącznik Plan remontów mienia spółdzielni na 2025 r. – osiedle „Błonie”;
- zatwierdzenia procedury realizacji wniosków dotyczących zmian w obowiązujących regulaminach lub uchwalenia nowo opracowanych regulaminów;
- zmian w składzie prezydium RN.
- Zapoznanie się z informacją nt.
- kosztów wymiany przewodów elektrycznych dla dwóch przykładowych budynków (niskiego oraz wysokiego) znajdujących się w zasobach SM „Czuby”;
- możliwości zabezpieczenia terenu przystanku przy ul. Perłowej w osiedlu „Poręba” przed intensywnym ruchem rowerowym na chodniku.
- Rozpatrzenie pism skierowanych do RN.
- Przyjęcie protokołu z posiedzenia w dniu 15.07.2025 r.
- Sprawy wniesione.
Ad. 2. Analiza działalności gospodarczo – finansowej za I półrocze 2025 r.
– Rada Nadzorcza zapoznawała się z Analizą działalności gospodarczo – finansowej za I półrocze 2025 r. zawierającą zestawienia:
- Działalności eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. SM „Czuby”
- Działalności eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. os. „Skarpa”
- Działalności eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. os. „Niska Skarpa”
- Działalności eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. os. „Ruta”
- Działalności eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. os. „Łęgi”
- Działalności eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. os. „Błonie”
- Działalności eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. os. „Widok”
- Działalności eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. os. „Poręba”
- Fundusz remontowy za I półrocze 2025 r. – zestawienie zbiorcze SM „Czuby”
- Fundusz remontowy za I półrocze 2025 r. os. „Skarpa”
- Fundusz remontowy za I półrocze 2025 r. os. „Niska skarpa”
- Fundusz remontowy za I półrocze 2025 r. os. „Ruta”
- Fundusz remontowy za I półrocze 2025 r. os. „Łęgi”
- Fundusz remontowy za I półrocze 2025 r. os. „Błonie”
- Fundusz remontowy za I półrocze 2025 r. os. „Widok”
- Fundusz remontowy za I półrocze 2025 r. os. „Poręba”
- Działalność Kulturalno – Oświatowa za I półrocze 2025 r. SM „Czuby”
- Działalność Kulturalno – Oświatowa za I półrocze 2025 r. os. „Skarpa”
- Działalność Kulturalno – Oświatowa za I półrocze 2025 r. os. „Niska Skarpa”
- Działalność Kulturalno – Oświatowa za I półrocze 2025 r. os. „Ruta”
- Działalność Kulturalno – Oświatowa za I półrocze 2025 r. os. „Łęgi”
- Działalność Kulturalno – Oświatowa za I półrocze 2025 r. os. „Błonie”
- Wykonanie utrzymania mienia spółdzielni za I półrocze 2025 r.
- W ramach remontów, konserwacji i utrzymania mienia spółdzielni do 30.06.2025 r.
- Eksploatacja za I półrocze 2025 r. SM „Czuby” z kosztami zarzadzania
- Eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. os. „Skarpa”
- Eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. os. „Niska Skarpa”
- Eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. os. „Ruta”
- Eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. os. „Łęgi”
- Eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. os. „Błonie”
- Eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. os. „Widok”
- Eksploatacyjnej za I półrocze 2025 r. os. „Poręba”
- Koszty zarzadzania za I półrocze 2025 r.
Zastępca Prezesa ds. finansowych przekazała, że wszelkie wydatki są kontrolowane i sprawdzane z zaplanowanym budżetem, a każde przekroczenie planu jest weryfikowane. Większe wydatki wynikają np. z wcześniejszej realizacji zaplanowanych prac remontowych.
Albert Poniemirski poprosił o wyjaśnienie
– str. 2, poz. 11 – konserwacja co; czy kwotę ok 300 tys. da się rozbić na pozycje umowy z LPEC, aby zobaczyć czy każda z tych pozycji odnosi się do pozycji infrastruktury, których jesteśmy właścicielem.
– o podanie przyczyny wykonania tylko 1/3 założonego planu działalności przez Dom Kultury „Ruta”. Domy Kultury na pozostałych osiedlach wykonały plan w dużo większym stopniu.
Zarząd zobowiązał się:
- Zastępca Prezesa ds. eksploatacyjnych – do przedstawiania zestawienia zawartego we wniosku Alberta Poniemirskiego oraz sprawdzenia czy Spółdzielnia pobiera od LPEC opłaty z tytułu umieszczenia węzłów c.o. w budynkach należących do Spółdzielni na osiedlach „Ruta”, „Poręba”, „Łęgi” i „Widok” na następnym posiedzeniu RN.
- Zastępca Prezesa ds. finansowych – do udzielenia odpowiedzi na pytanie dot. Domu Kultury „Ruta” na następnym posiedzeniu RN.
Za przyjęciem analizy działalności gospodarczo – finansowej za I kwartał 2025 r. oddano 21 głosów.
Ad. 3 Dyskusja i wyjaśnienia związane z prezentacją „Kosztów c.o. za 2024 r – analizą ot. os. „Ruta”.
Albert Poniemirski przedstawił zestawienie kosztów c.o. osiedla „Ruta”.
Poinformował, że wciąż ma wątpliwości co do rozliczenia kosztów c.o. os. „Ruta” i braku korelacji pomiędzy kosztami w blokach opomiarowanych oraz w blokach bez podzielników.
Wystąpił z wnioskiem o kontynuację prac nad analizą kosztów c.o. SM „Czuby”, a mianowicie:
- Objęcie analizą wszystkich bloków SM „Czuby” w oparciu o dane za lata 2023-24
– Dostarczenie danych źródłowych w uzgodnionym formacie dotyczących zużycia ciepła w poszczególnych osiedlach (do 8 września br.)
– Analiza danych / prezentacja wyników przez Alberta Poniemirskiego na wrześniowe posiedzenie RN - Analiza struktury kosztów c.o. os. „Ruta” 2023-24 na podstawie faktur LPEC:
– Dostarczenie danych źródłowych w uzgodnionym formacie – SM (do 8 września br.)
– Analiza danych / prezentacja wyników przez Alberta Poniemirskiego na wrześniowe posiedzenie RN
Wnioski zostały przyjęte 18 głosami za .
Andrzej Turski, w nawiązaniu do dyskusji na temat możliwych działań w sprawie rozliczenia ciepła, zabrał głos aby zdać częściową relację ze spotkania z firmą rozliczającą koszty ciepła w SM Czuby. W spotkaniu brali udział prominentni członkowie regionalnych władz ISTY, Zarząd SM Czuby i część członków RN SM Czuby. Podczas spotkania dyskutowano na temat procedur stosowanych przy rozliczaniu kosztów ciepła, nowych obowiązków Zarządu związanych z ze zmianami prawa a także propozycji rozwiązań z technicznych mogących prowadzić do ograniczenia kosztów. Ponieważ postanowiono kontynuować debatę, Andrzej Turski zaproponował aby RN wspólnie z Zarządem przygotowała precyzyjną agendę kolejnego spotkania. Wyraził nadzieję, że na kolejnym spotkaniu, uda się ustalić warunki dalszej współpracy, uwzględniające oczekiwania mieszkańców co do elastyczności w kontynuacji harmonogramu montażu podzielników kosztów ciepła. Na pierwszym spotkaniu, mimo obecności z obu stron kompetentnych gremiów, nie poruszono tematu aneksowania aktualnej umowy w sposób umożliwiający ustalenie nowych harmonogramów montażu podzielników.
Zarząd poinformował, że na kolejnym spotkaniu z Istą będzie rozmawiał o możliwości negocjowania umowy, odejścia od harmonogramu montażu podzielników, demontażu podzielników w przypadku braku zgody na ich montaż, zmiany udziału w rozliczeniu kosztów indywidualnych i kosztów wspólnych. Do Isty zostanie również skierowana prośba o analizę budynku 4-piętrowego, np. Szafirowa 5.
Zwrócono również uwagę na konieczność aktualizacji współczynnika LAF, analizy zamówionej mocy cieplnej oraz sprawdzenia możliwości modernizacji sieci cieplnej. Jako spółdzielnia powinniśmy wymagać od LPEC dokonania przebudowy sieci, tj. wykonania węzłów indywidualnych umieszczonych blisko bloku (ograniczenie straty ciepła na przesyle).
Przewodniczący Rady zgłosił następujące wnioski:
- Udostępnienie członkom Rady Nadzorczej listy pytań do Isty przygotowanej przez Zarząd; członkowie RN będą mogli dodać swoje uwagi oraz dodatkowe pytania w ciągu 2 dni – wniosek przyjęty 18 głosami za;
- Zobowiązanie Zarządu do przedstawienia Radzie jakie są uwarunkowania techniczne, prawne i finansowe przeniesienia węzła cieplnego tak, aby każdy budynek miał węzeł indywidualny np. dla bloku Szmaragdowa 46, sprawdzenie możliwości uzyskania finansowania zewnętrznego – wniosek przyjęty 18 głosami za.
Ad. 4 a) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmian w Regulaminie rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach Spółdzielni oraz użytkowania indywidualnych wodomierzy i ustalania opłat za wodę SM „Czuby” w Lublinie.
Rada Nadzorcza po zapoznaniu się z projektem uchwały w sprawie zmian w Regulaminie rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach Spółdzielni oraz użytkowania indywidualnych wodomierzy i ustalania opłat za wodę SM „Czuby” w Lublinie, zaopiniowanym przez Komisję GZM i I, po dyskusji oraz konsultacji z radcą prawnym, postanowiła, 18 głosami za, aby we wszystkich paragrafach regulaminu pozostawić sformułowanie: „członek spółdzielni/właściciel/ użytkownik”.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad każdym paragrafem regulaminu oddzielnie:
Rada Nadzorcza zaakceptowała zaproponowany projektu zapisu regulaminu w:
– § 1,2,3,4,6,8,9,10,11,13,14,15 (18 głosami za),
– § 5,7 (17 głosami za, 1 wstrzymującym się od głosu),
– § 12 (18 głosów za) – dodano zapis „w celu odczytu lub kontroli odczytu zużycia wody”
Rada Nadzorcza, 18 głosami za, przyjęła uchwałę o następującej treści:
UCHWAŁA Nr 30/17/2025
Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
z dnia 26.08.2025 r.
w sprawie zmian w Regulaminie rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach spółdzielni oraz użytkowania indywidualnych wodomierzy i ustalania opłat za wodę w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „CZUBY” w Lublinie, działając na podstawie § 87 ust. 1 pkt 29 Statutu Spółdzielni, uchwala co następuje:
§ 1
W Regulaminie rozliczania zużycia wody wodociągowej w lokalach i budynkach spółdzielni oraz użytkowania indywidualnych wodomierzy i ustalania opłat za wodę w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, wprowadza się następujące zmiany:
- zmienia się tytuł Regulaminu, który otrzymuje brzmienie:
„Regulamin rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie”; - w § 1 lit. c skreśla się wyrazy „wykonane przez służby techniczne S.M. „Czuby””;
- w § 1 lit. d skreśla się wyrazy „wykonaną przez służby eksploatacyjne S.M. „Czuby””;
- § 2 otrzymuje brzmienie:
„1. Przez cenę wody rozumie się opłatę za wodę pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i za ścieki odprowadzane do zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych.
2. Zasady rozliczania kosztów podgrzania wody określa odrębny Regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą.”; - § 3 otrzymuje brzmienie:
„1. Odczyt radiowy wodomierzy z nakładką elektroniczną dokonuje się drogą radiową bez konieczności wchodzenia do mieszkań na ostatni dzień każdego kwartału, tj. 31 marca, 30 czerwca, 30 września i 31 grudnia każdego roku. Nakładki elektroniczne służą do przesyłu radiowego danych z wodomierzy. W przypadku wadliwego działania nakładek elektronicznych Użytkownik lokalu ma obowiązek umożliwić dokonanie odczytów kontrolnych wodomierzy w mieszkaniu.
2. Odczyt wskazań wodomierzy po ich pierwotnym zamontowaniu w lokalu, następuje na ostatni dzień kwartału, w którym zostały zamontowane. W okresie do pierwszego odczytu wodomierzy, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu zobowiązany jest wnosić zaliczkę za zużycie wody zimnej w ilości 3,5 m3 na osobę miesięcznie oraz zaliczkę na podgrzanie wody w ilości 1,5 m3 na osobę miesięcznie. Powyższe dotyczy również mieszkań nowo wybudowanych wyposażonych w wodomierze.
3. W sytuacji, gdy odczyt wodomierza dokonany jest przez przedstawiciela Spółdzielni, musi być potwierdzony podpisem przez użytkownika lokalu na protokole montażu bądź rejestrze lub karcie odczytu wodomierza.”; - § 4 otrzymuje brzmienie:
„1. Członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu wnosi, wraz z pozostałymi opłatami za korzystanie z lokalu, zaliczki miesięczne obliczone przez Spółdzielnię w sposób następujący:
a) zaliczkę za zużycie zimnej wody, wynikającą z iloczynu indywidualnego średniomiesięcznego zużycia wody w lokalu w poprzednim półroczu (zmiana zaliczek od 1 sierpnia oraz od 1 lutego) i ceny urzędowej MPWiK za dostarczoną wodę i odprowadzenie ścieków,
b) zaliczkę za podgrzanie wody, wynikającą z iloczynu średniomiesięcznej ilości zużytej ciepłej wody w poprzednim roku kalendarzowym i ceny podgrzania 1 m3, wyliczonej na podstawie kosztów podgrzania w poprzednim roku dla danego budynku/budynków,
c) w przypadku członków Spółdzielni / właścicieli lokali nabywających lokale przyjmuje się zużycie zimnej wody w ilości 3,5 m3 na osobę oraz zaliczek na podgrzanie wody w ilości 1,5 m3 na osobę. W przypadku braku oświadczenia o ilości osób zamieszkałych, do ustalenia wysokości zaliczki przyjmuje się 1 osobę.
2. Na pisemny wniosek członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu Zarząd Spółdzielni może w uzasadnionych przypadkach zmniejszyć lub zwiększyć wysokość zaliczki.”; - § 5 otrzymuje brzmienie:
„1. Różnica powstała w wyniku rozliczenia kosztów zużycia wody pomiędzy faktycznie poniesionymi kosztami, a opłatami wniesionymi przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu w formie zaliczek, regulowana będzie następująco:
a) niedopłatę członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu wnosi przy uiszczaniu należności za używanie lokalu w miesiącu następnym po dokonaniu rozliczenia
b) nadpłatę zalicza się (z zastrzeżeniem pkt. c) na poczet najbliższych należności za używanie lokalu
c) w przypadku członków Spółdzielni / właścicieli lokali/ użytkowników lokali zadłużonych wobec Spółdzielni, nadpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na poczet zadłużenia z tytułu należności za używanie lokalu.
2. W przypadku zgłoszenia przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu podejrzenia wadliwego działania wodomierza, podstawą do rozliczenia zużycia wody do dnia wymiany wodomierza jest średnie zużycie wody wykazywane przez ten wodomierz z poprzednich czterech okresów rozliczeniowych. Wadliwość wodomierza winna być potwierdzona ekspertyzą podmiotu posiadającego stosowne uprawnienia, którą zleca Spółdzielnia, na pisemny wniosek członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu. Przy potwierdzeniu prawidłowej pracy urządzenia koszt ekspertyzy ponosi członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownika lokalu. W przypadku stwierdzenia wadliwych wskazań wodomierza koszt ekspertyzy i wymiany lub naprawy urządzenia w okresie gwarancji ponosi dostawca wodomierzy.”; - § 6 otrzymuje brzmienie:
„1. Należność za zużycie wody zimnej i odprowadzania ścieków jest obliczana jako suma zużytej w lokalu wody zimnej i ciepłej pomnożonej przez cenę wody zimnej.
2. Należność za podgrzanie wody obejmuje wyłącznie koszty energii cieplnej do podgrzania zimnej wody wodociągowej zużytej jako ciepła woda w lokalach”. - w § 7 ust. 1 zd. ostatnie otrzymuje brzmienie:
„Rozliczenie z członkiem Spółdzielni / właścicielem lokalu/ użytkownikiem lokalu zwalniającym lokal winno nastąpić do jednego kwartału od wydania lokalu Spółdzielni.”; - w § 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„W przypadku zbycia lokalu w trakcie trwania okresu rozliczeniowego saldo z tytułu rozliczenia wody i niedoborów wody za poprzedni kwartał dotyczy nowego członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu, chyba że strony wskażą inny ustalony przez nich sposób uregulowania należności.”; - w tytule rozdziału III po wyrazach „S.M. „CZUBY”” dodaje się wyrazy „W LUBLINIE”;
- w § 8 lit. a wyrazy „S.M. „Czuby”” zastępuje się wyrazami „SM „Czuby” w Lublinie”;
- w § 8 lit. b otrzymuje brzmienie:
,,przeprowadzanie 4 razy w roku odczytów i rozliczenia zaliczek wpłaconych przez członków Spółdzielni / właścicieli lokali / użytkowników lokali,” - w § 8 lit. d otrzymuje brzmienie:
„dokonywanie okresowych legalizacji i wymiany wodomierzy w ramach środków funduszu remontowego (okres ważności legalizacji dla wodomierzy wynosi 5 lat zgodnie z rozporządzeniem Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz.U. z 2019 r., poz. 759 z poźn. zmianami)),”; - w § 8 lit. e po wyrazach „członka Spółdzielni” dodaje się wyrazy „/ właściciela lokalu” /; „użytkownik lokalu”
- tytuł IV otrzymuje brzmienie:
,, IV. OBOWIĄZKI CZŁONKA SPÓŁDZIELNI / WŁAŚCICIELA LOKALU/ UŻYTKOWNIKA LOKALU” - § 9 otrzymuje brzmienie:
„1. Członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu obowiązany jest:
a) nie zmieniać usytuowania wodomierzy bez zgody administracji osiedla,
b) nie naruszać oplombowania wodomierzy,
c) umożliwić łatwy dostęp do wodomierzy (odczyt i wymiana wodomierza),
d) sprawdzać na bieżąco działanie wodomierza, a zauważone nieprawidłowości w działaniu wodomierza (np. brak wskazań zużycia wody) zgłaszać niezwłocznie do administracji osiedla,
e) w terminach podanych przez Spółdzielnię udostępnić lokal do dokonania kontroli, naprawy, legalizacji lub wymiany wodomierza.
2. Użytkownik lokalu / członek Spółdzielni / właściciel/ użytkownik lokalu ma prawo żądać od pracownika dokonującego kontroli, naprawy, legalizacji lub wymiany wodomierza okazania stosownego upoważnienia wystawionego przez Administrację Osiedla.”; - § 10 otrzymuje brzmienie:
,, W przypadku stwierdzenia uszkodzenia wodomierza, spowodowanego jego nieprawidłową eksploatacją, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownika lokalu ponosi pełne koszty wymiany lub naprawy wodomierza.” - § 11 otrzymuje brzmienie:
„W przypadku stwierdzenia przez Spółdzielnię poboru wody z pominięciem wodomierzy, przeróbki instalacji wodociągowej przed wodomierzem, zerwania plomby legalizacyjnej lub instalacyjnej, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu zostanie obciążony kosztami doprowadzenia instalacji wodnej do stanu pierwotnego oraz obowiązany jest do uiszczenia kwoty równoważnej zużyciu 100 m3 wody wg ceny obowiązującej w miesiącu ujawnienia nielegalnego poboru lub zerwania plomby. Niezależnie od tego obowiązku członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu ma zapłacić za zużytą wodę w ilości 10 m3 miesięcznie na każdą osobę zamieszkałą w lokalu oraz zobowiązany jest wnosić zaliczkę na podgrzanie wody w ilości 5 m3 na osobę miesięcznie.”; - § 12 otrzymuje brzmienie:
„W przypadku nieudostępnienia wodomierza w lokalu w wyznaczonym terminie w celu dokonania kontroli lub odczytu zużycia wody, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu zostanie obciążony określoną w § 13 opłatą w wysokości zryczałtowanej.”; - w § 13 ust. 1 po wyrażeniu, członek Spółdzielni / właściciel lokalu” dodaje się wyrażenie:,, użytkownik lokalu”
- w § 13 ust. 2 wyrazy „nie wyposażonych” zastępuje się wyrazem „niewyposażonych”;
- § 14 otrzymuje brzmienie:
„1. Powstały niedobór (koszty) w bilansie zużycia wody wynikający z różnicy wskazań wodomierzy głównych (wg których Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby” w Lublinie rozlicza się z dostawcą wody) a sumą wynikającą ze wskazań wodomierzy indywidualnych i sumą opłat w wysokości zryczałtowanej w lokalach nieopomiarowanych obciąża koszty poszczególnych lokali proporcjonalnie do zużycia wody w tych lokalach.
2. Rozliczenie wyliczonych niedoborów nie dotyczy lokali nieopomiarowanych z uwagi na wnoszone opłaty w wysokości zryczałtowanej, które uwzględniają powstałe niedobory.
3. Spółdzielnia koszty niedoboru wody rozlicza w okresach kwartalnych – za dany kwartał rozliczy przy następnym rozliczeniu wody.
4. Podstawową jednostką do rozliczania niedoboru bilansu zużycia wody jest węzeł (węzeł grupowy – w przypadku grupy budynków opomiarowanych wspólnym wodomierzem głównym zimnej wody do podgrzania lub węzeł indywidualny – w przypadku jednego budynku z wodomierzem głównym zimnej wody do podgrzania).”; - w § 15 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1. Nie dopuszcza się montażu wodomierzy przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu bez zgody Spółdzielni.
2. Dla zachowania jednakowych warunków rozliczania zużycia wody z członkami Spółdzielni / właścicielami lokali/ użytkownikami lokali – wymieniane wodomierze w osiedlu winny pochodzić od tego samego producenta, muszą posiadać takie same cechy metrologiczne i rodzajowe.”.
§ 2
Uchwala się tekst jednolity Regulaminu rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób określony w § 89 ust. 3 Statutu Spółdzielni.
Załącznik
do Uchwały Nr 30/17/2025
Rady Nadzorczej SM Czuby
z dnia 26 sierpnia 2025 r.
Regulamin
rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Za lokal wyposażony w wodomierze uważa się lokal mieszkalny, użytkowy lub inne pomieszczenie, w którym zamontowane są przez Spółdzielnię urządzenia pomiarowe posiadające:
- legalizację Głównego Urzędu Miar,
- dopuszczenie do eksploatacji na terenie Polski wydane przez właściwą instytucję,
- oplombowanie,
- dokumentację odbiorową.
§ 2
- Przez cenę wody rozumie się opłatę za wodę, pobieraną z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia w wodę i za ścieki, odprowadzane do zbiorczych urządzeń kanalizacyjnych.
- Zasady rozliczania kosztów podgrzania wody określa odrębny Regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą.
II. ZASADY ODCZYTÓW I ROZLICZEŃ W LOKALACH
§ 3
- Odczyt radiowy wodomierzy z nakładką elektroniczną dokonuje się drogą radiową bez konieczności wchodzenia do mieszkań na ostatni dzień każdego kwartału, tj. 31 marca, 30 czerwca, 30 września i 31 grudnia każdego roku. Nakładki elektroniczne służą do przesyłu radiowego danych z wodomierzy. W przypadku wadliwego działania nakładek elektronicznych Użytkownik lokalu ma obowiązek umożliwić dokonanie odczytów kontrolnych wodomierzy w mieszkaniu.
- Odczyt wskazań wodomierzy po ich pierwotnym zamontowaniu w lokalu, następuje na ostatni dzień kwartału, w którym zostały zamontowane. W okresie do pierwszego odczytu wodomierzy, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu zobowiązany jest wnosić zaliczkę za zużycie wody zimnej w ilości 3,5 m3 na osobę miesięcznie oraz zaliczkę na podgrzanie wody w ilości 1,5 m3 na osobę miesięcznie. Powyższe dotyczy również mieszkań nowo wybudowanych wyposażonych w wodomierze.
- W sytuacji gdy odczyt wodomierza dokonany jest przez przedstawiciela Spółdzielni, musi być potwierdzony podpisem przez użytkownika lokalu na protokole montażu bądź rejestrze lub karcie odczytu wodomierza.
§ 4
- Członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu wnosi, wraz z pozostałymi opłatami za korzystanie z lokalu zaliczki miesięczne obliczone przez Spółdzielnię w sposób następujący:
- zaliczkę za zużycie zimnej wody, wynikającą z iloczynu indywidualnego średniomiesięcznego zużycia wody w lokalu w poprzednim półroczu (zmiana zaliczek od 1 sierpnia oraz od 1 lutego) i ceny urzędowej MPWiK za dostarczoną wodę i odprowadzenie ścieków,
- zaliczkę za podgrzanie wody, wynikającą z iloczynu średniomiesięcznej ilości zużytej ciepłej wody w poprzednim roku kalendarzowym i ceny podgrzania 1 m3, wyliczonej na podstawie kosztów podgrzania w poprzednim roku dla danego budynku/budynków,
- w przypadku członków Spółdzielni / właścicieli lokali nabywających lokale przyjmuje się zużycie zimnej wody w ilości 3,5 m3 na osobę oraz zaliczek na podgrzanie wody w ilości 1,5 m3 na osobę. W przypadku braku oświadczenia o ilości osób zamieszkałych, do ustalenia wysokości zaliczki przyjmuje się 1 osobę.
- Na pisemny wniosek członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu Zarząd Spółdzielni może w uzasadnionych przypadkach zmniejszyć lub zwiększyć wysokość zaliczki.
§ 5
- Różnica powstała w wyniku rozliczenia kosztów zużycia wody pomiędzy faktycznie poniesionymi kosztami, a opłatami wniesionymi przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu w formie zaliczek, regulowana będzie następująco:
- niedopłatę członek Spółdzielni / właściciel/ użytkownik lokalu wnosi przy uiszczaniu należności za używanie lokalu w miesiącu następnym po dokonaniu rozliczenia,
- nadpłatę zalicza się (z zastrzeżeniem pkt. c) na poczet najbliższych należności za używanie lokalu,
- w przypadku członków Spółdzielni / właścicieli / użytkowników lokali zadłużonych wobec Spółdzielni, nadpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na poczet zadłużenia z tytułu należności za używanie lokalu.
- W przypadku zgłoszenia przez członka Spółdzielni / właściciela/użytkownika lokalu podejrzenia wadliwego działania wodomierza, podstawą do rozliczenia zużycia wody do dnia wymiany wodomierza jest średnie zużycie wody wykazywane przez ten wodomierz z poprzednich czterech okresów rozliczeniowych. Wadliwość wodomierza winna być potwierdzona ekspertyzą podmiotu posiadającego stosowne uprawnienia, którą zleca Spółdzielnia na pisemny wniosek członka Spółdzielni / właściciela lokalu. Przy potwierdzeniu prawidłowej pracy urządzenia koszt ekspertyzy ponosi członek Spółdzielni / właściciel lokalu. W przypadku stwierdzenia wadliwych wskazań wodomierza koszt ekspertyzy i wymiany lub naprawy urządzenia w okresie gwarancji ponosi dostawca wodomierzy.
§ 6
- Należność za zużycie wody zimnej i odprowadzania ścieków jest obliczana jako suma zużytej w lokalu wody zimnej i ciepłej pomnożonej przez cenę wody zimnej.
- Należność za podgrzanie wody obejmuje wyłącznie koszty energii cieplnej do podgrzania zimnej wody wodociągowej, zużytej jako ciepła woda w lokalach.
§ 7
- W przypadku przejęcia przez Spółdzielnię lokalu do dyspozycji, Spółdzielnia dokona odczytu wodomierzy i naniesie dane w protokole zdawczo-odbiorczym celem umożliwienia rozliczenia wody. Rozliczenie z członkiem Spółdzielni / właścicielem lokalu/ użytkownikiem lokalu zwalniającym lokal winno nastąpić do jednego kwartału od wydania lokalu Spółdzielni.
- W przypadku zbycia lokalu w trakcie trwania okresu rozliczeniowego saldo z tytułu rozliczenia wody i niedoborów wody za poprzedni kwartał dotyczy nowego członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu, chyba że strony wskażą inny ustalony przez nich sposób uregulowania należności.”
III. OBOWIĄZKI S.M. „CZUBY” W LUBLINIE WYKONYWANE PRZEZ SŁUŻBY SPÓŁDZIELNI
§ 8
Do obowiązków Spółdzielni należy:
- każdorazowe powiadomienie o zmianie cen wody i odprowadzenia ścieków przez podanie ich aktualnej wysokości w sposób ogólnie przyjęty w SM „Czuby” w Lublinie oraz ustalenie ilości wody zimnej i kosztów podgrzania wody – dla starej i nowej ceny
- wg metody interpolacji biorąc za podstawę zużycie w danym okresie rozliczeniowym lub
- wg odczytu urządzeń pomiarowych, wyboru metody dokonuje Zarząd,
- przeprowadzanie 4 razy w roku odczytów i rozliczenia zaliczek wpłaconych przez członków Spółdzielni / właścicieli lokali / użytkowników lokali,
- prowadzenie rejestru zamontowanych w zasobach S. M. „Czuby” w Lublinie wodomierzy w szczególności z uwzględnieniem okresu ważności ich legalizacji,
- dokonywanie okresowych legalizacji i wymiany wodomierzy w ramach środków funduszu remontowego (okres ważności legalizacji dla wodomierzy wynosi 5 lat zgodnie z rozporządzeniem Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz.U. z 2019 r., poz. 759 z późn. zmianami)),
- wymiana na koszt członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu wodomierza uszkodzonego z jego winy.
IV. OBOWIĄZKI CZŁONKA SPÓŁDZIELNI / WŁAŚCICIELA LOKALU/ UŻYTKOWNIKA LOKALU
§ 9
- Członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu obowiązany jest:
- nie zmieniać usytuowania wodomierzy bez zgody administracji osiedla,
- nie naruszać oplombowania wodomierzy,
- umożliwić łatwy dostęp do wodomierzy (odczyt i wymiana wodomierza,
- sprawdzać na bieżąco działanie wodomierza, a zauważone nieprawidłowości w działaniu wodomierza (np. brak wskazań zużycia wody) zgłaszać niezwłocznie do administracji osiedla,
- w terminach podanych przez Spółdzielnię udostępnić lokal do dokonania kontroli, naprawy, legalizacji lub wymiany wodomierza,
- Członek Spółdzielni (użytkownik lokalu) ma prawo żądać okazania stosownego upoważnienia wystawionego przez Administrację Osiedla.
- Użytkownik lokalu / członek Spółdzielni / właściciel lokalu ma prawo żądać od pracownika dokonującego kontroli, naprawy, legalizacji lub wymiany wodomierza okazania stosownego upoważnienia wystawionego przez Administrację Osiedla.
V. ZAKRES ODPOWIEDZIALNOŚCI
§ 10
W przypadku stwierdzenia uszkodzenia wodomierza, spowodowanego jego nieprawidłową eksploatacją, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownika lokalu ponosi pełne koszty wymiany lub naprawy wodomierza.
§ 11
W przypadku stwierdzenia przez Spółdzielnię poboru wody z pominięciem wodomierzy, przeróbki instalacji wodociągowej przed wodomierzem, zerwania plomby legalizacyjnej lub instalacyjnej, członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu zostanie obciążony kosztami doprowadzenia instalacji wodnej do stanu pierwotnego oraz obowiązany jest do uiszczenia kwoty równoważnej zużyciu 100 m3 wody wg ceny obowiązującej w miesiącu ujawnienia nielegalnego poboru lub zerwania plomby. Niezależnie od tego obowiązku członek Spółdzielni / właściciel lokalu/ użytkownik lokalu ma zapłacić za zużytą wodę w ilości 10 m3 miesięcznie na każdą osobę zamieszkałą w lokalu oraz zobowiązany jest wnosić zaliczkę na podgrzanie wody w ilości 5 m3 na osobę miesięcznie.
§ 12
W przypadku nieudostępnienia wodomierza w lokalu w wyznaczonym terminie w celu dokonania kontroli lub odczytu zużycia wody, członek Spółdzielni / właściciel / użytkownik lokalu zostanie obciążony określoną w § 13 opłatą w wysokości zryczałtowanej.
§ 13
- W odniesieniu do lokali niewyposażonych w indywidualne wodomierze bądź wyposażonych w wodomierze, dla których upłynął termin legalizacji i członek uniemożliwił ich wymianę, członek Spółdzielni / właściciel lokalu / użytkownik lokalu zobowiązany jest:
- wnosić opłaty za zimną wodę w wysokości zryczałtowanej 10 m3 na 1 osobę miesięcznie,
- wnosić opłaty za podgrzanie wody w wysokości zryczałtowanej 5 m3 na 1 osobę miesięcznie.
- W lokalach mieszkalnych niewyposażonych w wodomierze bądź wyposażonych w wodomierze, dla których upłynął termin legalizacji i członek uniemożliwił ich wymianę, w których nie jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy ani jedna osoba, koszt zużycia wody nalicza się wg § 13 ust 1 dla jednej osoby.
§ 14
- Powstały niedobór (koszty) w bilansie zużycia wody wynikający z różnicy wskazań wodomierzy głównych (wg których Spółdzielnia Mieszkaniowa „Czuby” w Lublinie rozlicza się z dostawcą wody) a sumą wynikającą ze wskazań wodomierzy indywidualnych i sumą opłat w wysokości zryczałtowanej w lokalach nieopomiarowanych obciąża koszty poszczególnych lokali proporcjonalnie do zużycia wody w tych lokalach.
- Rozliczenie wyliczonych niedoborów nie dotyczy lokali nieopomiarowanych z uwagi na wnoszone opłaty w wysokości zryczałtowanej, które uwzględniają powstałe niedobory.
- Spółdzielnia koszty niedoboru wody rozlicza w okresach kwartalnych – za dany kwartał rozliczy przy następnym rozliczeniu wody.
- Podstawową jednostką do rozliczania niedoboru bilansu zużycia wody jest węzeł (węzeł grupowy – w przypadku grupy budynków opomiarowanych wspólnym wodomierzem głównym zimnej wody do podgrzania lub węzeł indywidualny – w przypadku jednego budynku z wodomierzem głównym zimnej wody do podgrzania).
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 15
- Nie dopuszcza się montażu wodomierzy przez członka Spółdzielni / właściciela lokalu/ użytkownika lokalu bez zgody Spółdzielni.
- Dla zachowania jednakowych warunków rozliczania zużycia wody z członkami Spółdzielni / właścicielami lokali/ użytkownikami lokali – wymieniane wodomierze w osiedlu winny pochodzić od tego samego producenta, muszą posiadać takie same cechy metrologiczne i rodzajowe.
- Wodomierz jako urządzenie pomiarowe i rozliczeniowe stanowi własność Spółdzielni.
§ 16
Regulamin wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Ad 5 b) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmian w Regulaminie Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli.
Projektem uchwały w sprawie zmian Regulaminu Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli zajmowała się Komisja GZMiI. Komisja w przedłożonym projekcie uwzględniła zmiany Statutu uchwalone przez Walne Zgromadzenie. I tak:
- zmiana § 5 ust. 5 Regulaminu wynika ze zmiany § 103a ust. 5 Statutu Spółdzielni,
- zmiana § 5 ust. 6 Regulaminu wynika ze zmiany § 103a ust. 6 Statutu Spółdzielni,
- zmiana § 7 ust. 3 Regulaminu wynika ze zmiany § 103a (1) ust. 2 Statutu Spółdzielni,
- zmiana § 8 ust. 4 Regulaminu wynika ze zmiany § 103a (2) ust. 4 Statutu Spółdzielni.
Rada Nadzorcza po dyskusji, 13 głosami za, 0 przeciw, 5 wstrzymujących się, podjęła uchwałę następującej treści:
UCHWAŁA Nr 31/14/2025
Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
z dnia 26 sierpnia 2025 r.
w sprawie zmian w Regulaminie Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „CZUBY” w Lublinie, działając na podstawie § 87 ust. 1 pkt 28 Statutu Spółdzielni, uchwala co następuje:
§ 1
W Regulaminie Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli, wprowadza się następujące zmiany:
- w § 5 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„Ponadto przedstawiciel Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla może być odwołany przez członków, o których mowa w § 5 ust. 1 Regulaminu, przed upływem okresu na jaki został wybrany zwykłą większością głosów, na wniosek 1/5 członków w danej nieruchomości lub na wniosek członków danej nieruchomości, w liczbie równej co najmniej dwukrotności liczby głosów jaką przedstawiciel otrzymał w trakcie wyborów na to stanowisko.”; - w § 5 ust. 6 otrzymuje brzmienie;
„W wypadku, o którym mowa w ust. 4 i 5, Zarząd Spółdzielni zwołuje zebranie nieruchomości na dzień przypadający w ciągu 14 dni od momentu dowiedzenia się o utracie mandatu przez dotychczasowego przedstawiciela.”; - w § 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„Zebranie zwołuje Zarząd Spółdzielni na dzień przypadający w ciągu 30 dni przed upływem 3 lat od rozpoczęcia kadencji Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla. W przypadku wyborów uzupełniających Zarząd zwołuje zebranie w trybie § 5 ust. 6 Regulaminu.”; - w § 8 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„Członkowie – osoby fizyczne mogą brać udział w zebraniu nieruchomości osobiście albo przez pełnomocnika. Pełnomocnik nie może zastępować więcej niż jednego członka. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie pod rygorem nieważności i dołączone do protokołu zebrania nieruchomości. Lista pełnomocnictw podlega odczytaniu po rozpoczęciu zebrania.”.
§ 2
Uchwala się tekst jednolity Regulaminu Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób określony w § 89 ust. 3 Statutu Spółdzielni.
Załącznik
do Uchwały Nr 31/14/2025
Rady Nadzorczej SM „Czuby”
z dnia 26 sierpnia 2025 r.
REGULAMIN
Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE.
§ 1
Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla jako organ samorządu osiedlowego Spółdzielni działa na podstawie postanowień § 103a – 103d Statutu Spółdzielni i niniejszego regulaminu.
§ 2
Terenem działania Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla jest osiedle.
§ 3
Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla stanowi stałą reprezentację ogółu mieszkańców Osiedla wobec władz Spółdzielni.
II. ZAKRES DZIAŁANIA RADY.
§ 4
- Zadaniem Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla jako organu samorządu spółdzielczego jest współdziałanie z Administracją Osiedla, Zarządem i Radą Nadzorczą oraz instytucjami i organizacjami funkcjonującymi w Osiedlu w zakresie zaspakajania potrzeb wynikających ze wspólnego zamieszkiwania w Osiedlu.
- Do zakresu działania Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla należy:
- uchwalenie planów gospodarczo-finansowych i programów działalności kulturalno-oświatowej osiedla,
- uchwalanie struktury organizacyjnej oraz stanu zatrudnienia administracji osiedla i domu kultury,
- uchwalenie kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi, remontów i kosztów utrzymania osiedla oraz ustalanie wysokości opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne, garaże i lokale użytkowe o przeznaczeniu gospodarczym oraz dzierżawy terenu w nieruchomości,
- opiniowanie w sprawie zatrudnienia, zwalniania kierownika administracji i jego zastępcy oraz kierownika domu kultury a także sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością Administracji Osiedla,
- rozpatrywanie odwołań mieszkańców od decyzji kierownika administracji osiedla i domu kultury,
- rozpatrywanie skarg na działalność kierownika administracji osiedla,
- wytyczanie kierunków i koordynowanie działalności kulturalno-oświatowej na terenie osiedla, sprawowanie nadzoru nad działalnością placówek kulturalno-oświatowych w osiedlu,
- współpraca z samorządem terytorialnym, jeżeli samorząd taki działa na terenie osiedla,
- występowanie do Zarządu o wydanie pełnomocnictw kierownikowi administracji na podstawie § 95 Statutu,
- współpraca z innymi radami przedstawicieli nieruchomości osiedla,
- rozpatrywanie innych spraw związanych z działalnością osiedla,
- dysponowanie środkami funduszu remontowego, kulturalno – oświatowego w ramach planów gospodarczo – finansowych nieruchomości i osiedla,
- opiniowanie nowo opracowywanych przez Radę Nadzorczą regulaminów,
- koordynowanie i organizowanie współpracy między nieruchomościami oraz inicjowanie przedsięwzięć wspólnych dla nieruchomości w osiedlu.
- W celu wykonania swoich zadań Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla, może przeglądać wszelkie sprawozdania i dokumenty znajdujące się w Administracji Osiedla i Domu Kultury oraz żądać stosownych wyjaśnień.
III. ZASADY CZŁONKOSTWA W RADZIE.
§ 5
- Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla składa się z członków Spółdzielni posiadających tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, lokalu użytkowego lub garażu w poszczególnych nieruchomościach Osiedla.
- Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla działa w przypadku wyboru 50% + 1 przedstawicieli nieruchomości Osiedla.
- Członkowie Spółdzielni, o których mowa w § 5 ust. 1 Regulaminu, wybierają 1 przedstawiciela do Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla na okres 3 lat.
- Przedstawiciel Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla traci swój mandat na skutek rezygnacji, ustania członkostwa w Spółdzielni lub zbycia (w tym zamiany) lokalu mieszkalnego, użytkowego lub garażu, z którym związane jest jego członkostwo w Radzie Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla.
- Ponadto przedstawiciel Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla może być odwołany przez członków, o których mowa w § 5 ust. 1 Regulaminu, przed upływem okresu na jaki został wybrany zwykłą większością głosów, na wniosek 1/5 członków w danej nieruchomości lub na wniosek członków danej nieruchomości, w liczbie równej co najmniej dwukrotności liczby głosów jaką przedstawiciel otrzymał w trakcie wyborów na to stanowisko.
- W wypadku, o którym mowa w ust. 4 i 5, Zarząd Spółdzielni zwołuje zebranie nieruchomości na dzień przypadający w ciągu 14 dni od momentu dowiedzenia się o utracie mandatu przez dotychczasowego przedstawiciela.
§ 6
- Kadencja Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla trwa 3 lata i biegnie od dnia pierwszego posiedzenia Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla, o którym mowa w § 6 ust. 3 Regulaminu, do dnia poprzedzającego dzień pierwszego posiedzenia Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla następnej kadencji, z zastrzeżeniem § 6 ust. 2 Regulaminu.
- Pierwsza kadencja Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla biegnie od dnia wyboru przedstawicieli dokonanego po uchwaleniu Regulaminu Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla.
- Posiedzenie Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla nowej kadencji zwołuje Przewodniczący Rady Nadzorczej lub upoważniony na piśmie inny członek Rady Nadzorczej w celu ukonstytuowania się Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla, w terminie 30 dni od daty jej wyboru.
IV. WYBORY DO RADY.
§ 7
- Wyboru przedstawicieli do Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla dokonuje się na zebraniu członków, o których mowa w § 5 ust. 1 Regulaminu.
- Członek, któremu przysługuje więcej niż jedno prawo do lokalu, winien wskazać prawo, z którego wywodzi uprawnienie do uczestniczenia w zebraniu, o którym mowa w ust. 1. W przypadku braku wskazania takiego prawa przynależność do danego zebrania określa Zarząd Spółdzielni, zgodnie z pierwszym tytułem prawnym do lokalu mieszkalnego.
- Zebranie zwołuje Zarząd Spółdzielni na dzień przypadający w ciągu 30 dni przed upływem 3 lat od rozpoczęcia kadencji Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla. W przypadku wyborów uzupełniających Zarząd zwołuje zebranie w trybie § 5 ust. 6 Regulaminu.
- Wybory przedstawicieli do Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla w danej nieruchomości są ważne, jeżeli wzięło w nich udział co najmniej 3 uprawnionych do głosowania.
- O czasie i miejscu zebrania członkowie są zawiadamiani na 7 dni przed jego terminem, poprzez wywieszenie ogłoszeń na klatkach schodowych w danej nieruchomości, na boksie garażowym lub na drzwiach wejściowych do lokalu użytkowego.
- W przypadku niedokonania wyboru przedstawiciela nieruchomości w wyznaczonym terminie, na żądanie większości członków posiadających tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, użytkowego lub garażu w nieruchomości zwołuje się kolejne zebranie.
§ 7a
Członkowie posiadający tytuł prawny do samodzielnego (wolnostojącego) lokalu użytkowego mogą skorzystać z prawa członkostwa w Radzie Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla, w przypadku złożenia oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu, w terminie 30 dni od daty otrzymania wezwania Zarządu.
§ 8
- Wszystkim członkom Spółdzielni uprawnionym do wzięcia udziału w zebraniu wydawane są mandaty uprawniające do udziału w wyborach.
- Każdy członek Spółdzielni uczestniczy tylko w zebraniu jednej nieruchomości i przysługuje mu jeden głos.
- Członkowie małoletni biorą udział w zebraniu przez swoich ustawowych przedstawicieli lub kuratorów.
- Członkowie – osoby fizyczne mogą brać udział w zebraniu nieruchomości osobiście albo przez pełnomocnika. Pełnomocnik nie może zastępować więcej niż jednego członka. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie pod rygorem nieważności i dołączone do protokołu zebrania nieruchomości. Lista pełnomocnictw podlega odczytaniu po rozpoczęciu zebrania.
- Członkowie – osoby prawne biorą udział w zebraniach przez ustanowionych w tym celu pełnomocników. Pełnomocnik nie może reprezentować więcej niż jednego członka. Członkowie – osoby prawne mogą delegować swojego przedstawiciela do jednego zebrania.
§ 9
- Zebranie członków, o którym mowa w § 7 ust. 1 Regulaminu, otwiera przedstawiciel Zarządu Spółdzielni lub osoba przez niego upoważniona.
- Otwierający zebranie zarządza wybór przewodniczącego i sekretarza zebrania spośród członków danej nieruchomości. W przypadku gdy w zebraniu bierze udział jedynie 3 uprawnionych, przewodniczący pełni również funkcję sekretarza zebrania.
- Zebranie członków, o którym mowa w § 7 ust. 1 Regulaminu, powołuje Komisję Skrutacyjną, składającą się z co najmniej 2 członków, dla wykonania czynności związanych z obsługą głosowania.
§ 10
Wybory oraz odwoływanie przedstawicieli Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla odbywają się w głosowaniu jawnym.
§ 11
- Kandydatów do Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla zgłaszają członkowie obecni na zebraniu do przewodniczącego zebrania uzasadniając odpowiednio każdą zgłoszoną kandydaturę.
- Kandydatem może być członek Spółdzielni posiadający tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, lokalu użytkowego lub garażu w danej nieruchomości.
- Spośród zgłoszonych kandydatów mogą być brane pod uwagę jedynie te osoby, które wyraziły zgodę na kandydowanie oraz udostępnienie członkom danej nieruchomości kontaktu w formie np. telefonicznej, mailowej lub poprzez administrację osiedla.
- Przed przystąpieniem do głosowania przewodniczący zebrania ogłasza listę zgłoszonych kandydatów.
§ 12
- Z zebrania członków, o którym mowa w § 7 ust. 1, sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący i sekretarz zebrania.
- Protokoły z zebrania członków, o którym mowa w § 7 ust. 1, przechowuje Administracja Osiedla.
§ 13
Obsługę zebrania członków, o którym mowa w § 7 ust. 1, prowadzi Administracja Osiedla.
V. ORGANIZACJA WEWNĘTRZNA RADY.
§ 14
- Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę i sekretarza oraz przewodniczących stałych komisji Rady.
- Rada wybiera ze swego grona komisje: rewizyjną, gospodarki zasobami mieszkaniowymi, kulturalno – oświatową lub inne według potrzeb dla wykonania zadań określonych w § 4 ust. 2 regulaminu.
- Komisje składają się z minimum 3 członków. Członkowie komisji na swym pierwszym posiedzeniu wybierają zastępcę przewodniczącego.
- Komisje nie mogą podejmować uchwał. Rozpatrują i opiniują przekazane przez prezydium rady sprawy będące przedmiotem obrad posiedzeń rady.
- Wnioski, opinie i postulaty przewodniczący komisji przedstawiają na plenarnym posiedzeniu Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla, która po rozpatrzeniu podejmuje odpowiednie uchwały.
§ 15
- Przewodniczący Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla, jego zastępca, sekretarz oraz przewodniczący stałych komisji stanowią Prezydium Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla.
- Do obowiązków Prezydium Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla należy organizowanie pracy Rady, a w szczególności:
- opracowywanie projektów planów pracy Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla i sprawozdań z jej działalności,
- koordynowanie prac komisji oraz rozpatrywanie wniosków przez nie zgłoszonych,
- wyznaczanie terminów i ustalanie porządku obrad posiedzeń rady, przygotowywanie materiałów na posiedzenia,
- zbieranie wniosków i opinii z poszczególnych nieruchomości w celu ustalenia planów gospodarczych osiedla w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi i działalności kulturalno – oświatowej.
- Prezydium Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla działa kolegialnie.
- Przewodniczący Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla, a w razie jego nieobecności zastępca, kieruje pracami Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla, utrzymuje stałą łączność z Kierownictwem Administracji, Radą i Zarządem Spółdzielni.
VI. TRYB ODBYWANIA POSIEDZEŃ.
§ 16
- Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący, a w razie jego nieobecności zastępca.
- Posiedzenie Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla i Prezydium odbywają się w miarę potrzeb.
- Członek Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla może żądać zwołania posiedzenia Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla, podając proponowany porządek obrad, lub podjęcia określonej uchwały na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Jeżeli przewodniczący Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla nie zwoła posiedzenia albo nie zarządzi głosowania na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość na dzień przypadający w terminie tygodnia od dnia otrzymania żądania, wnioskodawca może samodzielnie zwołać posiedzenie, podając jego datę i miejsce albo zarządzić głosowanie na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Posiedzenie Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla może być zwołane również na wniosek Zarządu lub Rady Nadzorczej na dzień przypadający w terminie tygodnia od dnia otrzymania żądania przez przewodniczącego Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla.
§ 17
- Termin i porządek obrad Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla ustala Prezydium.
- Na wniosek uprawnionych do zwołania posiedzenia w myśl § 16 ust. 3 i 5 w porządku obrad posiedzenia powinny być zamieszczone wskazane przez nich sprawy.
- Na posiedzeniu, przed zatwierdzeniem porządku obrad, przedstawiciel Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla może zgłosić przewodniczącemu Rady umotywowany wniosek o zmianę lub uzupełnienie porządku obrad.
§ 18
- Zawiadomienie o posiedzeniu Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla, zawierające termin, miejsce i porządek obrad powinno być dostarczone na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej członkom Rady najpóźniej na 5 dni przed terminem posiedzenia.
- Członkowie Spółdzielni zamieszkujący na terenie określonego Osiedla powinni być zawiadamiani o terminie, miejscu i porządku obrad Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla przez wywieszenie zawiadomienia w Administracji Osiedla, w tablicach osiedlowych oraz na stronie internetowej Spółdzielni w zakładce przeznaczonej dla tego osiedla.
§ 19
- Rada Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla może odbywać posiedzenia przy obecności więcej niż połowy członków /kworum/.
- W razie braku kworum koniecznego do rozpoczęcia posiedzenia, posiedzenie jest zwoływane przez Prezydium Rady w innym termin.
- W razie braku kworum koniecznego do kontynuowania rozpoczętego posiedzenia, prowadzący obrady zarządza przerwę w obradach i wyznacza termin drugiej części posiedzenia.
- Przy obliczaniu kworum uwzględnia się także członków Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla uczestniczących przez oddanie głosu na piśmie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
§ 20
- W posiedzeniach Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla mogą uczestniczyć z głosem doradczym:
- członkowie Rady Nadzorczej i Zarządu Spółdzielni,
- przedstawiciele Administracji Osiedla.
- Przedstawiciel Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla, który nie może wziąć udziału w posiedzeniu zobowiązany jest usprawiedliwić swoją nieobecność.
- Obradom Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla ma prawo przysłuchiwać się każdy członek Spółdzielni posiadający tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, lokalu użytkowego lub garażu w Osiedlu, z wyjątkiem głosowania na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
§ 21
- Uchwałę Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla uważa się za podjętą są ważne, jeśli zostały podjęte większością głosów. Przy obliczaniu wymaganej większości głosów dla podjęcia uchwały przez Radę uwzględnia się tylko głosy oddane za i przeciw uchwale. Uchwała może być również wynikiem głosów częściowo oddanych na posiedzeniu, częściowo na piśmie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Uchwała Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla może być podjęta, jeżeli wszyscy członkowie Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla albo głosowaniu na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Uchwały Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla powinny być odrębnymi dokumentami podpisanymi przez przewodniczącego Rady lub jego zastępcę i sekretarza Rady. Treść uchwały powinna być odzwierciedlona w protokole obrad Rady. Uchwała powinna określać termin wejścia w życie.
- Uchwały zatwierdzone zgodnie z wymogami ust. 1-3, Prezydium Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla przekazuje w terminie 7 dni od daty zatwierdzenia Zarządowi Spółdzielni.
- Uchwały Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla wywieszane są w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia na tablicy ogłoszeń w Administracji Osiedla, przez okres 7 dni z wyjątkiem uchwał dotyczących spraw, których zakaz ujawniania wynika z powszechnie obowiązujących przepisów.
- Uchwały Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla mogą być uchylone uchwałą Rady Nadzorczej, o ile są niezgodne z przepisami prawa i Statutu, uchwałami Walnego Zgromadzenia i Rady Nadzorczej, a także w przypadku zagrożenia interesu materialnego Spółdzielni. Uchylanie uchwał może nastąpić w ciągu 30 dni od daty powzięcia wiadomości o uchwale, nie później niż w ciągu trzech miesięcy od daty jej uchwalenia.
§ 22
- Posiedzenia Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla i jej Prezydium są protokołowane. Protokoły podpisują: Przewodniczący i Sekretarz Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla.
- Obsługę techniczną Rady prowadzi Administracja Osiedla.
- Przechowywanie dokumentów Rady zabezpiecza Administracja Osiedla.
- Jeden egzemplarz protokołu, o którym mowa w ust. 1, lub jego potwierdzoną zgodność kopię, Kierownik Administracji Osiedla przekazuje do Biura Zarządu Spółdzielni /Sekcja Samorządowa/ następnego dnia po zatwierdzeniu protokołu przez Radę Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla.
§ 23
- Za udział w posiedzeniu Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla i jej komisjach przyznawane będzie wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu w wysokości:
- przewodniczący Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla – 15% minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w ustawie z dni w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679 z późn. zm.),
- członkom prezydium Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla – 5% minimalnego wynagrodzenia za pracę,
- członkom Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla – 5% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
- W przypadku, gdy członek Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla nie uczestniczył we wszystkich posiedzeniach Rady i komisji, wynagrodzenie to nalicza się proporcjonalnie do ilości odbytych posiedzeń w danym miesiącu.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE.
§ 24
Postanowienia niniejszego regulaminu są wiążące dla wszystkich Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli.
Ad 4 c) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie korekty planu gospodarczo – finansowego SM „Czuby” na rok 2025 – załącznik Plan remontów mienia spółdzielni na 2025 r. – osiedle „Błonie”.
Na wniosek Rady Przedstawicieli Nieruchomosci Osiedla „Błonie” – przedstawianym projektem uchwały w sprawie korekty planu gospodarczo – finansowego os. „Błonie” dot. przesunięcia środków na montaż ogrodzenia placu zabawa dz. 14/11 (os. „Błonie”), w wysokości 5000 zł – ujęcia powyższej kwoty w załączniku „Plan remontów mienia Spółdzielni 2025″, zajmowała się Komisja GZMiI.
Komisja po zapoznaniu się z uzasadnieniem „panele potrzebne do wymiany ogrodzenia zostały już zakupione, ale brakuje środków na ich montaż” nie przedstawiła rekomendacji RN do podjęcia uchwały.
Po dyskusji, 17 głosami za, 1 wstrzymującym się, Rada Nadzorcza podjęła uchwałę:
UCHWAŁA Nr 32/9/2025
Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej „CZUBY’’ w Lublinie
z dnia 26 sierpnia 2025 r.
w sprawie: korekty planu gospodarczo – finansowego Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie na 2025 r. dotyczącego planu remontów’ mienia Spółdzielni 2025 r.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie działając na podstawie § 87 ust.
1 pkt 1 Statutu Spółdzielni uchwala, co następuje:
§1
Wprowadza się korektę planu gospodarczo – finansowego na 2025 r. Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby’’ dotyczącą przesunięcia środków na montaż ogrodzenia placu zabawa dz. 14/11 (os. Błonie), w wysokości 5000 zł – zgodnie z załącznikiem „Plan remontów’ mienia Spółdzielni 2025″.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób określony w § 89 ust, 3 Statutu Spółdzielni.
Załącznik
PLAN REMONTÓW MIENIA SPÓŁDZIELNI 2025 KOREKTA
SKARPA | ||
Remont nawierzchni ul. Sympatycznej (z wymianą krawężników) I ETAP – 50% powierzchni | 525 000,00 | 525 000 |
Remont nawierzchni parkingu ul. Gościnna – nawierzchnia z kostki z wymianą krawężników | 528 000,00 | 0 |
Remont nawierzchni | 54 600,00 | 54 600 |
RAZEM SKARPA | 1 107 600,00 | 579 600 |
RUTA | ||
Remont ulicy i parkingu przy ul. Dziewanny 3 | 75 000,00 | 75 000 |
Remont schodów do lokali usługowych w budynku przy ul. Różanej 1 | 9 000,00 | 9 000 |
Naprawa nawierzchni „bezpiecznych” na placu zabaw przy ul. Dziewanny 3 | 30 000,00 | 30 000 |
Doposażenie placu zabaw przy ul. Dziewanny 3 | 70 000,00 | |
Rozbudowa bulodromu o dodatkowe boisko dz.41/4 | 25 000,00 | 25 000 |
RAZEM RUTA | 209 000,00 | 139 000 |
ŁĘGI | ||
Remont parkingu przy ul. Tatarakowej 28 (działka nr 19/10, 19/14) | 280 000,00 | 280 000 |
Montaż klimatyzacji w pomieszczeniach Administracji | 30 000,00 | 0 |
Montaż klimatyzacji w pomieszczeniach Administracji | 25 000,00 | 0 |
Remont rampy lokalu użytkowego przy ul. Bocianiej 6 | 12 000,00 | 0 |
RAZEM ŁĘGI | 347 000,00 | 280 000 |
BŁONIE | ||
Wykonanie studni z kratką burzową na parkingu przy ul. Kawaleryjskiej | 40 000,00 | 0 |
Wymiana ogrodzenia placu zabaw ul. Hetmańska | 95 000,00 | 95 000 |
RAZEM BŁONIE | 135 000,00 | 95 000 |
WIDOK | ||
wykonanie nawierzchni parkingu w sąsiedztwie nieruchomości Szmaragdowa 36 | 152 000,00 | 0 |
Remont płyty galerii stanowiącej dojście do lokali usługowych zlokalizowanych na I piętrze ul. Bursztynowa 17 | 29 397,00 | 29 397 |
Montaż aklimatyzacji w pomieszczeniach Administracji | 30 000,00 | 30 000 |
RAZEM WIDOK | 152 000,00 | 59 397 |
PORĘBA | ||
Remont nawierzchni asfaltowej (dojazd do wymiennikowni ul. Bursztynowa 6A) | 280 000,00 | 0 |
Remont nawierzchni asfaltowej (dojazd do wymiennikowni ul. Turkusowa 3A) | 200 000,00 | 200 000 |
RAZEM PORĘBA | 480 000,00 | 200 000 |
RAZEM REMONTY SM CZUBY | 2 430 600,00 | 1 352 997 |
REZERWA | 341 871,86 | 341 871,86 |
PRZEGLĄDY, KONSERWACJE ITP. | 15 000,00 | 15 000 |
CAŁOROCZNE UTRZYMANIE TERENÓW | 103 632,00 | 103 632,00 |
AMORTYZACJA | 98 931,00 | 98 931 |
OGÓŁEM SM CZUBY | 2 990 034,86 | 1 912 432 |
Ad. 4 d) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia procedury realizacji wniosków dotyczących zmian w obowiązujących regulaminach lub uchwalenia nowo opracowanych regulaminów.
Albert Poniemirski złożył wniosek formalny, aby Rada Nadzorcza nie zajmowała się dzisiaj przedstawionym przez prezydium projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia procedury realizacji wniosków dotyczących zmian w obowiązujących regulaminach lub uchwalenia nowo opracowanych regulaminów.
Projekt uchwały należy skierować do RPNO wszystkich osiedli oraz do komisji Rady Nadzorczej.
RPNO i komisje RN powinny pracować niezależnie.
Za przyjęciem takiego rozwiązania oddano 18 głosów.
Rada Nadzorcza skierowała do RPNO pismo następującej treści:
„W celu wyjaśnienia wątpliwości co do właściwego postępowania przy dokonywaniu zmian w obowiązujących regulaminach i nowo uchwalanych oraz zapoznania przedstawicieli Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedla ze sposobem działania Rady Nadzorczej przy realizacji wniosków dotyczących zmian w regulaminach lub uchwalania nowych regulaminów, Rada Nadzorcza postanowiła, w formie uchwały, przedstawić zasady wynikające ze statutu Spółdzielni i regulaminów pracy komisji Rady Nadzorczej dotyczące ww. kwestii.
Uwagi i propozycje RPNO do przedstawionego poniżej projektu uchwały należy przesłać w terminie
do 31 października 2025 r. PROJEKT
Uchwała Nr / /2025
Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
z dnia ……… r.
w sprawie zatwierdzenia procedury realizacji wniosków dotyczących zmian w obowiązujących regulaminach lub uchwalenia nowo opracowanych regulaminów.
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, działając na podstawie § 87 ust. 1 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, uchwala co następuje:
§ 1
Zatwierdza się procedurę realizacji wniosków zgłoszonych do Rady Nadzorczej przez Zarząd Spółdzielni, komisje Rady Nadzorczej lub indywidualnych członków Rady Nadzorczej w sprawie zmian w obowiązujących regulaminach:
- złożone do Rady Nadzorczej wnioski w wyżej wymienionych sprawach Prezydium Rady Nadzorczej kieruje na najbliższe:
- posiedzenie Komisji Rewizyjnej Rady Nadzorczej – w przypadku wniosków w sprawie zmian w obowiązujących regulaminach dotyczących problematyki finansowej (§ 2 pkt 1 lit. d Regulaminu Komisji Rewizyjnej Rady Nadzorczej SM „Czuby” w Lublinie), celem zaopiniowania tych zmian,
- posiedzenie Komisji Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi i Inwestycji Rady Nadzorczej – w przypadku wniosków w sprawie zmian w obowiązujących regulaminach z zakresu gospodarki mieszkaniowej i inwestycji (§ 2 pkt 1 lit. a Regulaminu Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi i Inwestycji Rady Nadzorczej SM „Czuby” w Lublinie), celem zaopiniowania tych zmian,
- posiedzenie Komisji Kulturalno-Oświatowej Rady Nadzorczej –w przypadku wniosków w sprawie zmian w obowiązujących regulaminach organów samorządowych Spółdzielni (§ 2 pkt 1 lit. a Regulaminu Komisji Kulturalno-Oświatowej Rady Nadzorczej SM „Czuby” w Lublinie), celem zaopiniowania tych zmian,
- posiedzenie plenarne Rady Nadzorczej – w przypadku wniosków w sprawie zmian w obowiązujących regulaminach niewymienionych w pkt 1 lit. a-c, celem uchwalenia tych zmian lub ich odrzucenia;
- w przypadkach określonych w pkt 1 lit. a-c, wnioski w sprawie zmian w obowiązujących regulaminach, po ich zaopiniowaniu przez odpowiednie komisje stałe, kierowane są na najbliższe posiedzenie plenarne Rady Nadzorczej, celem uchwalenia tych zmian lub ich odrzucenia;
- w przypadku wniosków w sprawie zmian w obowiązujących regulaminach, wynikających jedynie ze zmian Statutu lub przepisów prawa powszechnie obowiązującego (ustawa, rozporządzenie) – kierowane są one przez Prezydium bezpośrednio na najbliższe posiedzenie plenarne Rady Nadzorczej, celem uchwalenie tych zmian,
- uchwały Rady Nadzorczej w sprawie zmian w obowiązujących regulaminach wywieszane są w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia na tablicy ogłoszeń w Zarządzie Spółdzielni przez okres 30 dni (§ 89 ust. 3 Statutu), udostępnione są na stronie internetowej Spółdzielni (art. 81 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) oraz kierowane są do wiadomości poszczególnych komórek organizacyjnych Spółdzielni.
§ 2
Zatwierdza się procedurę realizacji wniosków zgłoszonych do Rady Nadzorczej przez Zarząd Spółdzielni, komisje Rady Nadzorczej lub indywidualnych członków Rady Nadzorczej w sprawie uchwalenia nowo opracowanych regulaminów:
- złożone do Rady Nadzorczej wnioski w wyżej wymienionych sprawach Prezydium Rady Nadzorczej kieruje na najbliższe:
- posiedzenie Komisji Rewizyjnej Rady Nadzorczej – w przypadku wniosków w sprawie uchwalenia nowo opracowanych regulaminów dotyczących problematyki finansowej (§ 2 pkt 1 lit. d Regulaminu Komisji Rewizyjnej Rady Nadzorczej SM „Czuby” w Lublinie), celem zaopiniowania tych projektów regulaminów,
- posiedzenie Komisji Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi i Inwestycji Rady Nadzorczej – w przypadku wniosków w sprawie uchwalenia nowo opracowanych regulaminów z zakresu gospodarki mieszkaniowej i inwestycji (§ 2 pkt 1 lit. a Regulaminu Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi i Inwestycji Rady Nadzorczej SM „Czuby” w Lublinie), celem zaopiniowania tych projektów regulaminów,
- posiedzenie Komisji Kulturalno-Oświatowej Rady Nadzorczej –w przypadku wniosków w sprawie uchwalenia nowo opracowanych regulaminów organów samorządowych Spółdzielni (§ 2 pkt 1 lit. a Regulaminu Komisji Kulturalno-Oświatowej Rady Nadzorczej SM „Czuby” w Lublinie), celem zaopiniowania tych projektów regulaminów,
- posiedzenia poszczególnych Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli – w przypadku wniosków w sprawie uchwalenia nowo opracowanych regulaminów niewymienionych w pkt 1 lit. a-c, celem zaopiniowania tych projektów regulaminów. Wyżej wymienione opinie winny być składane Radzie Nadzorczej w ciągu 7 dni od daty ich wydania;
- w przypadkach określonych w pkt 1 lit. a-c, wnioski w sprawie uchwalenia nowo opracowanych regulaminów, po ich zaopiniowaniu przez odpowiednie komisje stałe, kierowane są na najbliższe posiedzenia Rad Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli, celem zaopiniowania tych projektów regulaminów. Wyżej wymienione opinie winny być składane Radzie Nadzorczej w ciągu 7 dni od daty ich wydania;
- w przypadkach określonych w pkt 1 lit. d oraz w pkt 2, wnioski w sprawie uchwalenia nowo opracowanych regulaminów, po ich zaopiniowaniu przez poszczególne Rady Przedstawicieli Nieruchomości Osiedli, kierowane są na najbliższe posiedzenie plenarne Rady Nadzorczej, celem uchwalenia nowo opracowanych regulaminów lub ich odrzucenia;
- uchwały Rady Nadzorczej w sprawie uchwalenia nowo opracowanych regulaminów wywieszane są w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia na tablicy ogłoszeń w Zarządzie Spółdzielni przez okres 30 dni (§ 89 ust. 3 Statutu), udostępnione są na stronie internetowej Spółdzielni (art. 81 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) oraz kierowane są do wiadomości poszczególnych komórek organizacyjnych Spółdzielni.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w trybie określonym w § 89 ust. 3 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie”.
Ad. 4 e) Dyskusja i podjęcie uchwały w sprawie zmian w składzie prezydium RN.
Przewodniczący RN poinformował, że w związku z odwołaniem przez Walne Zgromadzenie, które odbyło się w dniach od 30.05.2025 r. do 30.06.2025 r. członka Rady pełniącego funkcję przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, konieczny jest wybór nowej osoby na to stanowisko.
Zarządził zgłaszanie kandydatur na przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
Zgłoszono następujące kandydatury:
– Leszek Antoniewski – wyraził zgodę na kandydowanie
– Janina Samborska – wyraziła zgodę na kandydowanie
– Sylwia Zubrzycka – wyraziła zgodę na kandydowanie
Przewodniczący Rady poinformował, że każdy członek Rady może oddać jeden głos na wybranego kandydata oraz, że nie można głosować na siebie.
Zgłoszeni kandydaci uzyskali następującą ilość głosów:
– Leszek Antoniewski – 3 głosy
– Janina Samborska – 7 głosów
– Sylwia Zubrzycka – 3 głosy
Wstrzymało się od głosu pięciu członków Rady.
Rada Nadzorcza podjęła uchwałę następującej treści:
Uchwała Nr 33/ 17/2025
Rady Nadzorczej
Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie
z dnia 26 sierpnia 2025 r.
w sprawie: zmiany uchwały Nr 7/22/2023 z dnia 21.06.2023 r. w sprawie wyboru prezydium Rady Nadzorczej SM „Czuby” w Lublinie – kadencja 2023-2026.
Na podstawie § 89 ust.1 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie i § 14 ust. 1 Regulaminu Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie, uchwala się co następuje:
§ 1
W Uchwale Rady Nadzorczej Nr 7/22/2023 z dnia 21.06.2023 r w sprawie wyboru prezydium Rady Nadzorczej SM „Czuby” w Lublinie – kadencja 2023-2026, wprowadza się następujące zmiany:
§ 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie: Komisja Rewizyjna – Samborska Janina.
§2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w trybie określonym w 89 ust. 3 Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Czuby” w Lublinie.
Ad. 5 a) Zapoznanie się z informacją nt. kosztów wymiany przewodów elektrycznych dla dwóch przykładowych budynków (niskiego oraz wysokiego) znajdujących się w zasobach SM „Czuby”;
Rada Nadzorcza zapoznała się z kosztami wymiany przewodów elektrycznych zawartymi w
przedstawionej przez Zastępcę Prezesa ds. eksploatacyjnych wyceny wymiany WLZ
– projekt około 10 000 zł – 2 źródła
Budynek niski – wycena 2024 rok – LSM – 7 klatek i 5 kondygnacji nadziemnych –
– około 5200 zł brutto / mieszkanie
Budynek niski w Puławach – 76 mieszkań – 4600 zł brutto / mieszkanie
Budynek niski – 40 mieszkań – Radości 3 – 4543 brutto / mieszkanie
Budynek wysoki – 77 mieszkań – Przedwiośnie 1 – 3314 brutto / mieszkanie
Zakres: tablice główne + administracyjne + piony klatka + poziomy piwnica, bez inst. w mieszkaniach.
Do przedstawionej informacji nie zgłoszono uwag.
Ad. 5 b) Zapoznanie się z informacją nt. możliwości zabezpieczenia terenu przystanku przy ul. Perłowej w osiedlu „Poręba”, przed intensywnym ruchem rowerowym na chodniku.
Rada Nadzorcza zapoznała się z:
2.1 Pismem Zarządu z dnia 06.08.2025 r. skierowanym do Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością Departament Inwestycji i Rozwoju w Lublinie. Pismo zostało wystosowane na prośbę mieszkańców osiedla „Poręba”, którzy zgłaszają problem dotyczący bezpieczeństwa osób oczekujących na autobus na przystanku Perłowa 02 oraz osób poruszających się w jego okolicy. Zagrożenie bezpieczeństwa wynika z szybkiego poruszania się rowerzystów oraz osób na hulajnogach elektrycznych w okolicy przystanku pomimo braku ścieżki rowerowej (ścieżka znajduje się po drugiej stronie ulicy Jana Pawła II). Zarząd w skierowanym wniosku z prosi o montaż barier w pobliżu przystanku.
2.2. Z odpowiedzią Wydziału Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością Departament Inwestycji i Rozwoju w Lublinie na pismo otrzymane w dniu 06.08.2025 r. w sprawie nagminnego łamania przepisów ruchu drogowego przez rowerzystów oraz użytkowników hulajnóg na ul. Jana Pawła II na wysokości przystanku „Perłowa II” Lublinie, stwarzając tym samym zagrożenie bezpieczeństwa pieszych, Wydział Zarządzania Ruchem Drogowym i Mobilnością Urzędu Miasta Lublin, w którym informuje i wyjaśnia:
„Zgodnie z obowiązującą organizacją ruchu ul. Jana Pawła Ił objęta jest ograniczeniem prędkości do 50 km/h – znajduje się w obszarze terenu zabudowanego. Ruch pieszych odbywa się po wyznaczonych chodnikach a ruch rowerowy skierowany jest po wyznaczonych drogach dla rowerów oznakowanych zgodnie z zatwierdzona organizacją ruchu i z obowiązującymi przepisami.
W myśl zapisów „Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 lipca 2023r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach” urządzenia zabezpieczające ruch pieszych i rowerzystów tj. balustrady w granicy pasa drogowego stosuje się w celu zabezpieczenia przed upadkiem z wysokości, jeśli powierzchnia, po której porusza się pieszy bądź rowerzysta położona jest powyżej 0.5 m od poziomu terenu, Ponadto, urządzenia te montowane są na obiektach mostowych, przepustach schodach z nasypów lub pochylniach.
W związku z powyższym tutejszy Wydział nie widzi zasadności montażu przedmiotowych wygrodzeń w ciągu istniejącego chodnika we wskazanej lokalizacji.
Ponadto informujemy, iż czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu drogowego, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie należą do zadań Policji. W ramach wykonywania kontroli ruchu drogowego, Policji przysługują wszystkie uprawnienia do nakładania sankcji kierowcom oraz pozostałym użytkownikom dróg, którzy rażąco naruszają przepisy ruchu drogowego lub powodują zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
W związku z notorycznym niestosowaniem się pieszych oraz użytkowników hulajnóg do obowiązującego oznakowania i przepisów prawa o Ruchu Drogowym prosimy o zgłaszanie do wyżej wymienionych służb porządku publicznego, wszystkich zaobserwowanych przypadków łamania prawa w celu ich wyeliminowania”.
Zarząd przedstawił ten problem przewodniczącemu Rady Miasta i dalej szuka innych rozwiązań.
Ad. 6) Rozpatrzenie pism skierowanych do RN.
Rada Nadzorcza zapoznała się z następującymi pismami:
– Pismem z dn. 31.07.2025 r. RPNO „Błonie” dotyczące parkingów położonych na mieniu spółdzielni w osiedlu „Błonie”. Ponieważ pojawia się coraz więcej problemów z dostępnością miejsc parkingowych wynikająca m.in. z powstawaniem nowych wspólnot mieszkaniowych w sąsiedztwie budynków spółdzielni „Czuby” padł wniosek, aby zmienić statut spółdzielni w części dotyczącej parkowania, tak, aby z parkingów na mieniu spółdzielni mogli korzystać członkowie spółdzielni zamieszkujący dane osiedle. Wymaga to jednak uchylenia uchwały Walnego Zgromadzenia z 2017 roku.
Andrzej Turski złożył wniosek, aby Zarząd zaproponował sposób rozwiązania problemu z parkowaniem, biorąc po uwagę także korzystanie w usług zewnętrznej firmy zajmującej się obsługą płatnych parkingów. Wniosek przyjęty 18 głosami za.
Za przyjęciem propozycji odpowiedzi pismo oddano 17 głosów, wstrzymał się 1.
– Pismem Zarządu z dnia 12.05.2025 r.- odpowiedzią na pismo z dn. 06.05.2025 r członków spółdzielni zamieszkałych na osiedlu „Ruta” dotyczące reklamacji naliczenia zaległości z tytułu opłat za zużycie wody.
Komisja GZMiI, która zajmowała się oceną działań spółdzielni w ww. sprawie oraz Rada Nadzorcza akceptuje propozycję przedstawionych działań w odpowiedzi Zarządu, jednocześnie Rada Nadzorcza proponuje dodać do pisma informację o uzyskanej oszczędności z tytułu błędnego naliczenia opłat w przeszłości.
– Informacją Zarządu nt. jakie działania zostały podjęte w sprawie likwidacji przecieków występujących na balkonie członka zam. w osiedlu „Ruta”, który złożył skargę na nieskuteczne działanie Zarządu i administracji osiedla „Ruta”. Informacją czy została zlecona firmie zewnętrznej ekspertyzy dot. przyczyn występującego przecieku balkonu wraz z programem naprawczym.
– Informacją Zarządu w sprawie możliwości budowania wind.
Zastępca Prezesa Zarządu ds. eksploatacyjnych poinformował, że w odpowiedzi na wniosek dotyczący przedstawienia projektu modernizacji budynków na osiedlu „Poręba” polegającego na budowie wind w nieruchomościach tj.:
- ul. Perłowa 4,8
- ul. Szafirowa 3,5
- ul. Bursztynowa 1,1 c
Zarząd:
- W dniu 10,04.2025 r, o godzinie 10.00 przedstawiciel Spółdzielni Mieszkaniowej „CZUBY” spotkał się z przedstawicielem firmy InwestProjekt Dźwig Sp. z o.o. z Lublina, przy udziale przedstawiciela Administracji Poręba.
Uzyskane informacje:- Projekt na jedną windę (dla jednej klatki schodowej), to koszt 15.000,00 zł. netto. Należy podpisać umowę z firmą (np. InwestProjekt Dźwig Sp. z o.o.), która wykona audyt i projekt – (komplet).
- Koszty budowy – dobudowa windy z szachtem do budynku, to koszt od 500.000,00 do 1.000.000,00 zł netto za jedną windę.
- Analiza ilości osób starszych i niepełnosprawnych w budynku.
- Opracowany audyt z projektem składamy z wnioskiem do BGK i czekamy na decyzję kredytową. Jednocześnie składamy wniosek i projekt do pozwolenie na budowę.
- Na ten rok dostępne środki dla całego kraju to kwota 20.000.000,00 zł (gdy przez fundację). W Banku BGK można się starać o kredyt nawet na kwotę 3.000.000,00 zł i więcej. Kredyt jest oprocentowany 0,15% na 20 lat. BGK udziela kredytu 100 %. Procentowo dofinansowanie na inwestycje to wartość ok.50% wartości kredytu.
- Proces składania wniosków do naboru jest aktywny i zależny od ilości osób niepełnosprawnych w danym budynku.
- Możemy uzyskać dodatkowe dofinansowanie, ale musimy wiedzieć ile osób w danym bloku posiada orzeczenie o niepełnosprawności? Państwowy Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w porozumieniu z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) umożliwia uzyskanie dodatkową formą wsparcia, która pozwoli otrzymać środkiumożliwiające zakup i montaż wind budowę szybu windy lub do budynku mieszkalnego. Wnioski o dofinansowanie należy składać do właściwego terytorialnie-Oddziału PFRON. Oddział PFRON weryfikuje wnioski pod względem formalnym i merytorycznym oraz podejmuje decyzję o przyznaniu dofinansowania. Oddziały są odpowiedzialne za podejmowanie decyzji finansowych, zawieranie oraz rozliczanie umów.
- Na ten czas jesteśmy po wstępnej analizie.
- Z wizji wstępnej wynika, że nie w każdej klatce jest możliwość montażu szybu windowego lub szybu windowego z pomostem z uwagi na blokady typu zbyt mało miejsca, konieczność przebudowy instalacji energetycznej, sanitarnej i gazowej.
- Dostęp do windy jest możliwy z półpiętra, czyli i tak będzie potrzeba pokonać przeszkodę w postaci kilku schodów. Nie jest to w takim razie pełna dostępność.
- Kolejne podjęte działania: przed lub po świętach będzie możliwość spotkania się z projektantem, który określi możliwości montażu wind w wybranych budynkach z uwzględnieniem dostępu światła dziennego do lokali i zgodności z przepisami ppoż.”.
Rada Nadzorcza do przedstawionej informacji (zawartej również w piśmie skierowanym do wiadomości przewodniczącego i członków RN) nie zgłosiła uwag.
– Pismem z dnia 17.03.2025 r. członka osiedla „Skarpa” „Podzielnikowe fakty i mity” dotyczące montażu podzielników ciepła.
Członkowie Rady Nadzorczej kilkakrotnie na posiedzeniach komisji, na spotkaniach Rady oraz na spotkaniach organizowanych przez Zarząd z udziałem przedstawicielami firmy ista, wysłuchiwali opinii i prowadzili dyskusję z ww. na temat uwag i argumentów zawartych w powyższym piśmie.
Przekaz ww. był taki sam „wszystko jest źle” – nie usłyszeli natomiast żadnej propozycji, jakie działania należy podjąć, aby to zmienić.
Uznali, że dalsza dyskusja nad opiniami zawartymi w powyższym piśmie jest zbyteczna.
Ad. 7) Przyjęcie protokołu z posiedzenia w dniu 15.07.2025 r.
Do protokołu z posiedzenia Rady w dniu 15.07.2025 r. zgłoszono następujące uwagi:
– wykreślenie na stronie 9 informacji o kosztach organizacji Walnego Zgromadzenia w 2024 r –
wniosek przyjęty 18 głosami za.
Za przyjęciem protokołu z posiedzenia Rady Nadzorczej z zaproponowana zmianą oddano 18 głosów.
Ad. 8) Sprawy wniesione.
- Andrzej Turski zwrócił się z prośbą do Zarządu, aby zakończyć sprawę dotyczącą parkingów na osiedlu „Błonie” i zezwolić na montaż szlabanu na jednym z parkingów.
- Krystian Farion zaproponował sprawdzenie:
- oferty firmy Europark zajmującej się obsługą parkingów płatnych;
- w jaki sposób ma być zamontowany szlaban za blokiem przy ul. Różana 22. Sposób montażu nie powinien utrudniać wyjazdu z bloku przy ul. Różana 16 i nie blokować dostępu do chodnika znajdującego się w zasobach SM „Czuby”.
- Zastępca Prezesa ds. finansowych poinformowała, że koszt opłat pocztowych związanych z zamknięciem kasy to około 13,500 zł. miesięcznie. Koszt ten jest rozdzielany na wszystkich mieszkańców.
- Ewa Czępińska wniosła o wycenę usług firmy obsługującej parkingi np. Europark parkingu przy ul. Agatowa 18 – w tym miejscu szlaban nie może być zamontowany.
- Zastępca Prezesa ds. eksploatacyjnych wniósł o wyznaczenie członka Rady do składu komisji przetargowej. Postanowiono, że członkowie RN do komisji przetargowych będą wyznaczani po otrzymaniu informacji o ich przeprowadzaniu.
Poinformował, że prowadzone są uzgodnienia co do możliwości przedłużenia realizacji niektórych remontów umieszczonych w planie gospodarczo – finansowym na rok 2025 na rok 2026. Prowadzone są również konsultacje co do zapisów realizacji niektórych remontów przewidywanych w planie gospodarczo – finansowym na rok 2026 i ich kontynuacji w roku 2027 w zależności od rozmiaru i rodzaju remontu. - Prezes Zarządu poinformował, że na kolejnym posiedzeniu Rady zostanie przedstawiony wniosek firmy Energomir w sprawie wyrażenia zgody na lokalizację, na nieruchomości gruntowej położonej w Lublinie przy ul. Kaczeńcowej stanowiącej działkę o numerze 34/50 obręb 0030 Rury Wizytkowskie, przyłącza kablowego nn.
- Termin kolejnej Rady został wyznaczony na 23.09.2025 r.
Na tym posiedzenie zakończono.
Sekretarz Rady Nadzorczej Katarzyna Podlecka | Przewodniczący Rady Nadzorczej Jerzy Kaczmarski |